La inauguració del curs de la Fundació Privada Nostra Senyora de Meritxell (FPNSM) va començar amb la conferència “Tenim diagnòstic, i ara què?”, impartida per Pau Brunet –un nen de 12 anys amb trastorn de l’espectre autista– i el seu pare, Fèlix Brunet, ahir al Centre de Congressos. El Pau s’ha fet molt popular recentment a les xarxes socials –amb el nom de ‘PauPautista’– i mitjans espanyols, i el seu propòsit és apropar i donar visibilitat a la seva condició. Una de les qüestions en què més insisteix és que l’autisme és, precisament, un espectre; és a dir, no totes les persones que tenen la condició l’experimenten de la mateixa manera ni en el mateix grau. Per això, remarca, “és important saber quin és el diagnòstic real de cadascú per poder actuar d’una o altra manera”.
Un altre punt principal de la conferència, i del seu discurs en general, és l’estat mental i la formació dels cuidadors, acompanyants i familiars de la persona. Aquest és un punt en què també insisteix i treballa la FPNSM, ja que, tal com destaca el Fèlix, “solen ser persones molt sensibles i receptives, i l’estat d’ànim dels treballadors o familiars que els acompanyen els influeix moltíssim”. Per això consideren que no només és important i necessari el tractament de les persones amb autisme, sinó també el dels cuidadors. “Fem vídeos no solament per divulgar la discapacitat, sinó per motivar els pares de fills amb aquesta condició”.
Però una part molt important dels vídeos a xarxes socials és, com diu el Pau, “la crítica i la reivindicació que fem de l’autisme, ja que hi ha algunes actituds, potser fruit del desconeixement, que no estan bé”. La seva missió és desmentir mites i explicar la condició des de la naturalitat, però “ha de ser una feina entre la societat i nosaltres, mútua, recíproca: aquesta és la manera de trencar tabús”.
A la conferència hi van participar alguns familiars que tenen fills amb autisme. Un d’ells va ser Alfons Godall, exvicepresident del Barça i pare de l’Edu, un noi de quinze anys amb autisme. Van venir a viure al país perquè, entre altres motius, “a l’Edu l’afavoreix l’entorn natural d’Andorra”. Destaca que quan té una crisi –nom que rep el moment de pèrdua de control involuntària que les persones amb autisme poden patir en moments d’estrès–, tot i que “són situacions complicades de portar, estar aquí el calma”. Godall descriu que el seu fill té conductes extremes –lesives i autolesives– i “a vegades no és fàcil de portar”. No obstant això, reconeix i agraeix l’ajuda de la FPNSM, ja que “ha progressat molt en les seves conductes, està més tranquil i calmat; tot i que som una família atea, no puc dir res més que gràcies a la fundació Nostra Senyora de Meritxell”.
L’Escola de Meritxell aconsegueix l’acreditació de qualitat plena en nivell quatre de cinc
La FPNSM comença un nou curs amb moltes ganes. La fundació compta amb 624 usuaris i 407 treballadors, i recentment ha aconseguit el nivell quatre de cinc en l’acreditació de qualitat plena dels centres especialitzats en persones amb discapacitat. Aquest reconeixement l’atorga la confederació espanyola Plena Inclusión, i el seu propòsit és ajudar i recolzar totes les entitats que treballin en tasques d’inclusió, educació i cura de les persones amb discapacitat. Tal com destaca la presidenta de la FPNSM, Celine Mandicó, “aspirem a l’excel·lència en tots els àmbits, tant en el seguiment dels usuaris com dels treballadors professionals com de les famílies i acompanyants”.
La fundació disposa d’un servei d’inclusió laboral per a les persones amb discapacitat (I&I serveis), i actualment hi ha uns 80 usuaris amb feina. Mandicó assegura que “per part de les empreses del país hi ha voluntat de contractar-los, però, tot i així, nosaltres hem de seguir insistint perquè vagi a més”.