El servei de permanències mèdiques tanca també el 2025 amb un volum de visites superior al de l’any anterior seguint la tendència a l’alça dels darrers quatre anys. I és que, d’acord amb les dades facilitades pel ministeri de Salut, entre els mesos de gener i desembre de l’any passat es van realitzar un total de 3.933 consultes, un 17,9% més que al 2024 quan en van ser 3.337. El 2023 se’n van registrar 2.926, però llavors per Nadal només estava obert els dies estrictament festius .
De mitjana, des del servei es van fer l’any passat 327 consultes mensuals. Ara bé, els mesos amb més usuaris va ser el de gener amb 537 i el de desembre amb 596. En aquest sentit, convé recordar que la prova de foc d’embranzida del servei es va produir el 2022, moment en el qual el nombre de consultes es va enfilar fins a les 2.568, mentre que les del 2021 havien estat 1.482. Des de llavors el servei no ha parat de créixer en usuaris i va ser temporada passada, la del 2024-2025 quan es va decidir mantenir-lo obert durant tot el període de les vacances de Nadal, més enllà dels festius. D’aquesta manera, també des de Salut i amb la implicació del SAAS, la CASS i el Col·legi Oficial de Metges (COMA) el que s’ha volgut és descongestionar el servei d’Urgències. Així és que a hores d’ara una mesura que va néixer com excepcional quant a la cobertura de tot el període vacacional de Nadal, s’ha tornat un imprescindible.
Nadal
Precisament, el servei va experimentar un lleuger augment dels pacients durant el període vacacional de Nadal, concretament entre el 25 de desembre i el 6 de gener. Una iniciativa que aquesta temporada d’hivern s’ha tornat a reeditar i de la qual el ministeri de Salut en fa "una valoració positiva". El motiu? Es considera que en una època del calendari on els metges referents efectuen vacances i hi ha una major incidència de malalties que no requereixen una atenció urgent, però sí de l'atenció primària, com ara les respiratòries, que presenten un quadre lleu, és una bona manera de donar resposta als pacients.
Des de Salut també es fa notar que tal com reflecteixen les dades, l’assistència ha estat similar a la de l’any passat. A més, cal tenir en compte que en els casos que els usuaris ho requereixen, des d’aquest servei se’ls deriva a Urgències. I efectivament, les xifres ho corroboren.
Així, durant aquest període de Nadal, 448 usuaris van demanar la visita directament al servei de permanències mèdiques, mentre que la temporada 2024-2025 en van ser 434. Quant a la derivació al servei d’Urgències, aquest període de vacances han estat 109 pacients, mentre que la temporada anterior es va arribar fins a 139. Sumant les visites a permanències mèdiques, les ateses per Urgències i les derivacions del 116, enguany s’han atès un total de 566 persones, mentre que fa un any en van ser 576. La temporada 2023-2024 els pacients atesos van ser 247.
Pel que fa als dies que es van rebre més usuaris, aquestes vacances van ser els dies 5 de gener (48), el 2 de gener (45), el 28 de desembre (42) i el 27 de desembre (41). Per contra, els dies amb menys visites van ser el 31 de desembre (25), i el 29 de desembre i l’1 de gener amb 26 visites cadascun.
Funciona “molt bé”
Les permanències mèdiques són un servei públic de guàrdia dels metges de capçalera per prestar atenció mèdica continuada, que està disponible els caps de setmana i els festius nacionals i que es va consolidant, tal com s’ha dit, com a complement del servei d’Urgències de l’hospital Nostra Senyora de Meritxell.
Tant des del ministeri de Salut com des del Col·legi Oficial de Metges d’Andorra s’ha reiterat en diverses ocasions que el servei de permanències mèdiques funciona “molt bé”.