Diari digital d'Andorra Bondia
Lanot és mestre de CE1 a l'escola elemental francesa de Ciutat de Valls, a la capital.
Lanot és mestre de CE1 a l'escola elemental francesa de Ciutat de Valls, a la capital.

Pierre Lanot, mestre: “Els nens que ja tenien dificultats són els que ho han passat pitjor”


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Maximus

Diu que els seus alumnes de primària no tenen por. Que recordaran tota la vida l’any que van haver de deixar el col·legi a mig curs. I que el confinament han posat les coses més difícils als més vulnerables. Però que no s’ha perdut un any, i que alguns mestres han descobert les possibilitats de la informàtica com a eina pedagògica
 
Pensem que els nens s’acostumen a tot. És veritat?
Hem viscut i vivim encara una situació inèdita que ens ha obligat a prendre mesures extraordinàries per poder atendre els alumnes en les millors condicions. Ni nosaltres ni ells estàvem habituats a portar mascareta, ni a no poder jugar al pati amb els companys d’altres aules, ni a seguir classes des de casa durant els mesos de confinament. No els ha quedat altre remei. S’hi han emmotllat, però no diria que acostumat.

Què ha sigut el més difícil?
Portar la mascareta durant tota la jornada. Per a ells és esgotador. Per això he intentat introduir el que en dic moments de respiració: sortim fora de l’aula, ens allunyem els uns dels altres, ens abaixem la mascareta i respirem profundament.

S’ha vist frenat, l’aprenentatge?
D’un dia per l’altre va deixar d’haver-hi classe i vam haver de seguir el curs a distància. En aquestes condicions el rendiment no podia ser el mateix. Per això ens vam centrar en les matèries bàsiques, les matemàtiques i la llengua, en el nostre cas el francès.

Què ha sigut el més difícil per a mestres i professors?
Ens vam haver d’adaptar de forma instantània a una situació imprevista i impensable. No totes les famílies tenien ordinador o prou ordinadors: només que els pares teletreballessin o que hi hagués dos o més nens a la família ja calia dos o tres ordinadors a casa, i no és evident. Moltes famílies no ho van tenir fàcil i era responsabilitat nostra adaptar-nos-hi.

S’ha perdut un curs?
En absolut. Fins al març vam treballar amb normalitat. I amb el confinament es va continuar treballant, potser no en les condicions òptimes, però per això mateix vam concentrar l’atenció en les assignatures essencials.

El confinament, va incrementar les diferències entre els alumnes?
Els que ja tenien més dificultats a seguir les casses són sens dubte els que pitjor ho van passar treballant des de casa. Hi va haver casos en què no hi va haver cap retorn en absolut.

Han recuperat, després, aquest retard?
És una feina que s’ha de fer a poc a poc. Caldrà temps i paciència per veure si es poden reenganxar al ritme normal de la classe.

Vostè és mestre, però la major part dels pares no ho som i vam haver de fer de mestres mentre teletreballàvem.
Vam haver de coordinar-nos, mantenir un contacte regular amb pares i mares i ajudar-los en la mesura que era possible. Però no ho van tenir fàcil, ho sabem.

Com interpreten els nens de primària la situació que estem vivint? Tenen por?
Por, no. Molts l’han viscut a casa, han vist familiars que passaven la Covid amb símptomes relativament lleus, i com que porten mascareta, pensen que ja estan protegits.  No es van donar casos de nens que tinguessin por de tornar a l’escola, després del confinament. Al contrari.

Ha canviat alguna cosa en la forma d’impartir classe?
El teletreball ha obert possibilitats que, la veritat, no havíem previst i que cal encara explorar. Pel que fa a classe, portar mascareta et posa difícil interpretar adequadament les emocions de l’altre, i això val tant per als alumnes com per als professors. D’altra banda, un exercici de lectura amb  la mascareta pot ser en alguns casos extremadament complicat.

Servirà per millorar alguna dinàmica?
És possible que hagi obert una porta a alguns professors que potser eren més repatanis a les eines informàtiques: no han tingut més remei que adaptar-s’hi i han comprovat que els pot facilitar la feina. A tots, petits i grans, molt probablement ens quedarà l’hàbit de rentar-nos més sovint les mans, qui sap si continuarem mantenint certa distància interpersonal quan ens relacionem. Potser seguirem duent mascareta per protegir-nos d’una simple grip. Veurem.

Ha pogut constatar alguna conseqüència psicològica, en els nens?
Això encara no ha acabat. Però el que és segur és que aquesta experiència ens marcarà a tots. Per als alumnes de maternal que no han conegut una altra realitat, si la situació s’allargués acabaria sent la seva normalitat. Però tots  recordaran tota la vida aquest curs, que durant un temps considerable van haver de quedar-se a casa perquè no es podia anar a l’escola, i que quan hi van poder tornar tot era diferent. Si els afectarà, i com, crec que encara és d’hora per saber-ho.

Andorra
Escola Francesa
Ciutat de Valls
coronavirus
CE1
Pierre
Lanot
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic