The NeverRest Project i Aerofor lideren el simulacre pioner de Validació de Logística Vertical i Rescat Aeri No Tripulat, una prova de camp dissenyada per transformar la seguretat en alta muntanya. L’operació compta amb el suport institucional de Bombers d’Andorra, l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), la Creu Roja Andorrana i Protecció Civil.
La validació s’executa amb el drone DJI Agras T100, una aeronau de grancapacitat - categoria heavy lifter- preparada per transportar càrregues crítiques i efectuar maniobres d’evacuació en escenaris complexos.
Actualment, només existeixen dos precedents mundials de rescat d’una persona amb un dron: un als Estats Units i un altre a França. La prova d’avui situa Andorra com el tercer escenari internacional on aquesta tecnología s’aplica a operacions reals de salvament de vides.
Tot i que els drons ja s’utilitzen habitualment en emergències de muntanya -per localitzar víctimes, inspeccionar terreny o donar suport visual als equips-, fins ara la seva contribució no havia anat més enllà d’aquestes tasques. El repte d’avui representa un salt qualitatiu: validar la viabilitat del rescat vertical i la logística d’emergència amb aeronaus no tripulades de gran capacitat.The NeverRest Project i Aerofor lideren el simulacre pioner de Validació de Logística Vertical i Rescat Aeri No Tripulat, una prova de camp dissenyada per transformar la seguretat en alta muntanya. L’operació compta amb el suport institucional de Bombers d’Andorra, l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), la Creu Roja Andorrana i Protecció Civil.
La validació s’executa amb el drone DJI Agras T100, una aeronau de gran capacitat -categoria heavy lifter- preparada per transportar càrregues crítiques i efectuar maniobres d’evacuació en escenaris complexos. Actualment, només existeixen dos precedents mundials de rescat d’una persona amb un dron: un als Estats Units i un altre a França. La prova d’avui situa Andorra com el tercer escenari internacional on aquesta tecnología s’aplica a operacions reals de salvament de vides.
Tot i que els drons ja s’utilitzen habitualment en emergències de muntanya -per localitzar víctimes, inspeccionar terreny o donar suport visual als equips, fins ara la seva contribució no havia anat més enllà d’aquestes tasques. El repte d’avui representa un salt qualitatiu: validar la viabilitat del rescat vertical i la logística d’emergència amb aeronaus no tripulades de gran capacitat.
Ahir dijous, en la sessió prèvia al simulacre oficial, l’alpinista basc Alex Txikon i l’alpinista María Martín —col·laboradors de The NeverRest Project i referent internacional del món de l’alpinisme— van participar i supervisar l’operativa sobre el terreny, aportant les seves experiències directes en gestió de riscos i situacions crítiques en alta muntanya.
Txikon destaca: “El que hem fet avui és un fet històric, en l'àmbit internacional, ja que és el primer simulacre de rescat amb un dron que pot aixecar una massa de fins a 160 quilos. Crec que serà el futur d'ara endavant en rescats de muntanya i inclús en altres àmbits”. Martín esmenta: “Crec que aquest simulacre que hem fet avui marcarà un abans i un després. Com a sanitària especialitzada disposar d’una manta tèrmica o oxigen amb aquesta altura per a un rescat és clau”.
La seguretat en alta muntanya és un repte creixent. Les dades d’EverData i casos recents a l’Himàlaia, com el de l’alpinista Natalia Nagovitsyna el 2025, evidencien una realitat contundent: encara que la tecnologia permet localitzar víctimes, els equips de rescat sovint no poden intervenir per risc extrem.
The NeverRest Project (TNP) impulsa un canvi de paradigma amb la seva estratègia d’Enginyeria tecnològica per a la seguretat en alta muntanya. La seva plataforma de logística vertical, concebuda per transportar càrregues crítiques amb el mínim impacte ambiental, s’aplica avui a un objectiu addicional: salvar vides.
"La mort de l’alpinista Natalia Nagovitsyna el 2025 va evidenciar el problema que tenim molta tecnologia, però no la fem servir tant com podrien per salvar vides. I aquest avanç que hem vist avui és determinant per a la seva aplicació a les rutes de muntanya, alhora que a les rutes d'alpinisme extrem com el de l'Himàlaia del Nepal. Volem agrair a Andorra aquesta possibilitat de validar la tecnologia que implementarem al Sagarmatha National Park (Nepal) el 2026", afirma Frédéric Kauffmann, CEO i fundador de The NeverRest Project.
El simulacre d’avui recrea un escenari real de suport i evacuació en zona d’alt risc i permet validar: la capacitat d’enlairament de grans càrregues en condicions adverses; la gestió de càrrega en vol; el procediment d’evacuació vertical; la coordinació entre la nau i els equips terrestres.
Aquesta validació forma part de la fulla de ruta tecnològica de TNP per millorar la gestió i la seguretat al Parc Nacional del Sagarmatha el 2026, entre d’altres.
El projecte consolida Andorra com un nucli de referència en recerca i innovació en emergències i mobilitat vertical, reforçant el lideratge de l’ACA en aquest àmbit emergent. Fins ara, els drons s’han utilitzat principalment per: localitzar persones; obtenir visió aèria del terreny; transportar material lleuger; donar suport tàctic als equips de rescat.
La prova d’avui representa el pas següent: demostrar que un dron pot participar activament en el suport d’un rescat vertical real, reduint riscos per als equips humans i guanyant minuts crítics en situacions de vida o mort.