En termes generals, l’any 2024, les empreses dels sectors econòmics enquestats han ocupat un total de 1.479 persones internament, 949 homes i 530 dones, en activitats de recerca i desenvolupament, augmentant considerablement respecte a l’any 2022 segons les dades que ha fet públiques aquest dimarts el departament d'Estadística.

Amb un enfocament sectorial, l’any 2024, les empreses del sector 'Serveis' són les que més han ocupat treballadors interns en Recerca i Desenvolupament amb 1.164 persones d’un total de 1.479 (representant el 78,7%).

Pel que fa a les hores efectives treballades en R+D pel personal intern de l’empresa representen prop de 1,7 milions d’hores en total. A més a més, gairebé noranta mil hores més les han fet persones externes integrades en R+D intern l’any 2024.

Quant a la distribució del personal de l’empresa dedicat a R+D l’any 2024, s’observa que, entre els homes, el 8,0% són investigadors, el 56,9% tècnics i el 35,1% auxiliars o altre personal de suport. Pel que fa a les dones, el 13,1% són investigadores, el 24,7% tècniques i el 62,2% auxiliars o altre personal de suport.

Principalment en la distribució del personal de l’empresa dedicat a R+D per titulació durant l’any 2024, destaca que, pel que fa als homes, el 23,6% tenen un doctorat o un grau de més de 240 ECTS* (*European Credit Transfer System o Sistema europeu de transferència de crèdits), com ara llicenciatura, arquitectura, enginyeria, màster, especialitat en ciències de la salut i equivalents (ex.: medicina, odontologia, farmàcia, veterinària...). Pel que fa a les dones dedicades a R+D, el 24,6% disposen d’una titulació de doctorat o un grau de més de 240 ECTS.

Pel que fa a l’edat del personal de l’empresa ocupat en R+D s’observa que predominen les franges d’edat compreses entre els 25 i 54 anys.

Globalment, el personal intern de l’empresa dedicat a R+D treballa majoritàriament en el camp o la disciplina científica d’enginyeria i  tecnologia; especialment entre els homes, amb un 54,4%. Pel que fa a les dones, la distribució és més equilibrada i destaca el camp de les humanitats i les arts, amb un 26,2%, seguit pel camp de l’enginyeria i la tecnologia, amb un 24,5%.

Les empreses que fan activitats de R+D interna representen, l’any 2024, l’11,7%, de les quals el 3,7% les fan de manera contínua i 8,0% de manera ocasional. Pel que fa a les empreses que fan activitats basades en ciències i tecnologies biològiques, representen el 0,3% del total.

Quant a la despesa en activitats de R+D interna, l’any 2024 representa uns 13,9 milions d’euros en total, augmentant significativament respecte a l’any 2022 on la despesa corresponia a 5,1 milions d’euros.

En termes generals, l’any 2024 les empreses que han fet R+D interna s’han finançat amb fons propis majoritàriament.

Respecte a la distribució de la despesa en activitats de R+D interna per tipus de recerca, per a l’any 2024 s’observa que el 46,8% va destinat a la recerca bàsica, el 29,2% va per a la recerca aplicada i el 24,1% correspon al desenvolupament experimental.

Pel que fa a la distribució de la despesa en activitats de R+D interna per objectiu socioeconòmic, l’any 2024, destaquen la recerca en infraestructures i la recerca no orientada, amb el 41,5% i el 21,9% respectivament.

Quant a la compra de R+D, l’any 2024 equival a un import de 13,1 milions d’euros, dels quals 3,9 milions s’han adquirit a Andorra i 9,2 milions a la resta del món.

L’any 2024 les empreses que han introduït béns nous o millorats significativament representen el 7,5% del total i el 8,3% de les empreses han introduït serveis nous o millorats significativament.

Respecte a les empreses que han innovat en processos de negoci, l’any 2024 ho han fet, principalment, únicament desenvolupats per la mateixa empresa en el 48,5% dels casos.

Quant a les empreses que han dut a terme alguna de les activitats innovadores, l’any 2024, destaca l’adquisició de maquinària, programari, drets de propietat intel·lectual o edificis per a les activitats innovadores diferents de R+D amb el 7,5% de les empreses i una despesa de 12,6 milions d’euros.

Pel que fa als factors mediambientals, les empreses els consideren "bastant o molt" importants a l’hora d’introduir innovacions en més del 60% pels diferents aspectes enquestats.

Respecte a les empreses que han innovat, l’any 2024 destaquen les empreses que han ofert algun tipus de béns o serveis per complir les necessitats de l'usuari i les que han comprat maquinària.

Globalment, pel que fa als factors que dificulten dur a terme les activitats innovadores, destaquen la falta de socis per a col·laboració. S’observa que en la valoració del grau d'importància “bastant o molt” en tots els factors enquestats reben entre el 63% i el 81% de respostes com a motius que han dificultat la decisió d'iniciar les activitats innovadores o la seva execució de finançament.