Diari digital d'Andorra Bondia
El robot social desenvolupat per Vive Futura és el nou assistent de la farmàcia El Cedre
El robot social desenvolupat per Vive Futura és el nou assistent de la farmàcia El Cedre

Què somia un robot en una farmàcia?


Escrit per: 
Eva Arasa Altimira / FOTO: Facundo Santana

Els avenços en robòtica són indiscutibles i, cada dia, sembla que siguem més a prop de conviure amb replicants com els que descrivia  Philip K. Dick a la novel·la Els androides somien xais elèctrics?, convertida posteriorment en clàssic del cinema. El que potser no ens hauríem atrevit a somiar és que el primer robot amb qui tractaríem a la nostra vida ens el trobaríem ni més ni menys que a la farmàcia de sota casa. A la farmàcia El Cedre, en concret, a l’avinguda d’Enclar, on han volgut fer un salt decidit cap al futur i adquirir un homenet artificial, amb corbatí i tot, que saluda els clients i els convida a inscriure’s al programa de fidelització de l’establiment.

Així, d’entrada, pot semblar poca cosa. La propietària i titular de la farmàcia, Elena Lafuente, explica que ha volgut invertir en un robot “social”, és a dir, un robot capaç d’interactuar amb els éssers humans, per tal que l’alliberi de les tasques “més automatitzades, aquelles feines més mecàniques i monòtones que a les persones no ens agraden”. Lafuente està convençuda que el que ha fet és “anticipar-se al que vindrà” i assegura que el nou company “no traurà el lloc de treball a ningú perquè l’atenció al client ha de ser i seguirà sent personalitzada”.

I quines són aquestes tasques més avorrides que els humans no volem fer? Doncs en el cas de la farmàcia El Cedre, la recollida de dades dels clients, que s’hauran d’adreçar al robot per fer-se la targeta de fidelització i indicar en quin tipus de productes farmacèutics estan més interessats. “És una inversió important, però facilitarà la fidelització i ens permetrà segmentar els clients, de manera que a cadascú li fem arribar la informació que realment li pugui interessar”. És a dir, que l’assistent de farmàcia elèctric recollirà informació que serà incorporada en una base de dades i, a partir d’aquí, l’establiment decidirà què comunica a qui.

El robot ha estat desenvolupat per Futura Vive, una empresa radicada a Madrid que ofereix assistents cibernètics, per a hotels capaços d’agilitzar el procés de check-in i check-out, i també per a restaurants, on poden prendre la comanda dels clients. En Víctor i en Javier, que ahir no es van voler perdre la presentació en públic del “primer robot social en una farmàcia a Andorra i possiblement a Europa” –a la Xina ja n’hi deu haver– comentaven que Futura Vive també distribueix els seus productes a centres sociosanitaris i residències geriàtriques. “Tenim un robot a un centre per a persones amb Alzheimer i allà va resultar que un home que no volia parlar amb ningú, amb el robot sí que interactuava”, deia Javier. 

He vist coses que vosaltres, humans, no creuríeu. De moment, el robot de la farmàcia El Cedre mira els clients i, com si fos un joc, prova d’endevinar-los l’edat. El resultat? Tothom li sembla més jove del que realment és. Artificial potser sí, amb dots de comercial també.

robot social
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic