Diversos col·lectius i formacions polítiques han iniciat una campanya per demanar que se celebri un referèndum d’immediat sobre l'acord d'associació amb la Unió Europea (UE), fins i tot abans que el Govern hagi de signar el text.
Entre els promotors hi ha Artur Homs, membre de la plataforma política laurediana Claror. La petició, a través de change.org havia arribat en poques hores a les 500 signatures. La recollida té el suport d'Andorra Endavant (AE).
En un comunicat, el partit que presideix Carine Montaner explica els motius de fer-li costat "perquè el futur d'Andorra no es pot decidir d'esquena als andorrans", al mateix temps que remarca que "la consulta s'ha de fer ja".
El text que acompanya la petició de la plataforma change.org indica que “vivim en un moment crucial on l'acord d'associació amb la Unió Europea pot canviar el nostre destí, i és per aquest motiu que sento fermament que no hauria de quedar només a les mans dels polítics”. Com que “vivim en una democràcia, i com tots sabem, la democràcia s'exerceix a les urnes” es deixa dit que “és fonamental que el poble d’Andorra tingui l’oportunitat de decidir directament si volem acceptar aquest acord que determinarà el nostre futur geopolític, econòmic i social durant els propers anys”.
Per altra banda, en el mateix text s'afegeix que “un referèndum permetria que cadascú de nosaltres expressés la nostra veu i que es respecti la voluntat popular. L’acord proposat podria tenir grans implicacions per als andorrans; les petites empreses, els drets civils i la nostra pròpia identitat cultural. No podem permetre que tota aquesta responsabilitat recaigui sobre uns quants representants polítics sense escoltar el poble al qual representen. Un referèndum ofereix l'oportunitat de transparència i una presa de decisions justa”.
En la petició també es destaca que "el vot ciutadà és el pilar de qualsevol democràcia robusta. És el moment de fer sentir la nostra veu".