Els treballs de millora hidràulica del riu de l’Escobet van per a llarg. Havien d’estar enllestits el setembre passat i encara queda molta feina per fer. Les obres formen part del projecte que es va dissenyar després que una forta tempesta provoqués una inundació amb importants danys materials a Sant Julià de Lòria el juliol del 2015.
L’obra consta principalment de la construcció d’uns 160 metres de mur del marge dret del riu i de l’aixecament d’un dic que ha de permetre retenir sediments per evitar que aquests puguin fer de tap en cas d’un altre episodi de pluges intenses.
Després dels fets del 2015, es va impulsar un estudi de la conca dels rius Escobet i Llumeneres fins a la seva confluència amb el Gran Valira a sota de la plaça Laurèdia. L’estudi va determinar que un punt crític era el pont de la urbanització de la Costa de Nagol. Aquest punt hauria de poder oferir una secció hidràulica de pas mínima de 13,3 metres quadrats. En canvi, ara només en disposa de 10,91. També es va detectar un altre perill: els arrossegalls que es puguin acabar acumulant i ser desplaçats en cas de torrentada.
Es considera que es pot arribar a generar fins a 10.000 metres cúbics i que això pot comprometre la secció hidràulica de 12 metres quadrats que es necessita a la conca per tenir una situació de certa seguretat. Els tècnics entenien que era necessari reduir aquesta quantitat, com a mínim fins a només 1.000 metres cúbics.
El 25 de setembre del 2024, el Govern va adjudicar els treballs per un import de 2.357.814,56 euros i un termini d’execució d’onze mesos que no s’ha complert ni de bon tros.
La torrentada del 2015 va convertir l’inici de la carretera de la Rabassa en un riu i la carretera de la Peguera va patir un fortíssim corrent d’arrossegalls del riu d’Auvinyà, que va deixar molt material acumulat a la calçada. L’accés a Naturland, la carretera de la Peguera, la CS-131, va quedar tallada per l’esllavissada i, per tant, durant dies l’accés només es va poder fer per la carretera de Juberri, la CS-130.