Cobra el salari mínim. Fins aquí no hi ha notícia perquè aquesta és la retribució que reben molts assalariats del país. Però que la meitat d’aquest salari mínim s’hagi trobat hipotecat perquè el retorn de dues prestacions hagi trigat un mes i mig sí que ho és. És el cas del Jaume, un ciutadà que s’ha trobat en aquesta situació que qualifica de “desesperant” i “injusta”. Perquè és desesperant haver-se fet dues analítiques a principis de maig, una de les quals per un import de 496,45 euros i una altra de 84,83, receptades pel metge de capçalera i un especialista, per la via preferent, és clar, i que esperés al 30 de maig per poder recollir-les i pagar-les, moment en el qual ja tenia la nòmina ingressada, i que fins al dia 15 de juliol no tingués el 75% que retorna la CASS ingressat al seu compte bancari. 

El Jaume té una assegurança complementària que li cobreix el 25% restant. Però no es fa efectiva fins que la CASS no fa el reemborsament. Per la seva sorpresa, a més, no només va rebre el retorn d’aquests imports en analítiques sinó també d’altres relacionats amb medicaments que també s’havien quedat en el calaix o qui sap on. Tot plegat “un despropòsit”, diu. Perquè a més això no s’acaba aquí. I és que va ser gràcies a la treballadora d’una farmàcia de la capital que “la situació es va desbloquejar”. I és per aquest motiu quan la informació pren més entitat, ja que la gestió efectuada per aquesta empleada no era la primera vegada que la feia. Almenys en dues ocasions més gràcies a la seva intercessió es van desencallar els reemborsaments de dues persones. Una gestió senzilla que en aquest cas concret que s’exposa va consistir a trucar el 14 de juliol a l’àrea de la CASS que s’encarrega dels reemborsaments, aportar el codi de l’acte de laboratori que es reclamava i rebre la resposta de qui atén a l’altra banda del telèfon responent en un primer moment que “potser hi havia algun impediment” per tot seguit assegurar que ja donaven curs als reemborsaments. I com s’ha dit, el Jaume tenia dissabte 15 de juliol la constància d’aquest retorn en el seu compte. 

Segons explica l’empleada de la farmàcia, els retards tenen a veure sobretot amb prestacions que superen els 200 euros; o sigui, es tracta en principi de quantitats elevades. Ara bé, no ha obtingut cap explicació de per què passa. I, de fet, si es presta a fer la reclamació és perquè els ciutadans afectats li han explicat la situació de vulnerabilitat amb la qual es trobaven en no percebre uns diners que necessiten simplement per poder viure. Uns diners, d’altra banda, que són seus i amb els quals compten. En aquest sentit, el Jaume remarca que va haver de canviar els plans per passar un parell de dies de festa.
 

La CASS respon
Adreçada l’oportuna consulta a la CASS sobre el retard en el retorn de les prestacions, la parapública respon que el reemborsament de prestacions no superen en la majoria dels casos els quinze dies, tot i que es reconeix que en períodes puntuals com pot ser durant l’època de vacances es poden produir petits retards que són recuperats en poc temps. 

A més, s’explica que el que “ni tenim establert, ni hem detectat”, és la intercessió de terceres persones en pagaments de prestacions. Així mateix, s’assegura que totes les prestacions rebudes són tractades de la mateixa manera, excepte en casos que el mateix assegurat els comunica una urgència justificada, se suposa en cas d’haver de menester els diners pagats.