“Engeguem una revolució del transport públic per adaptar les línies de bus a les necessitats particulars de cadascú”. Així ho ha assegurat avui el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, que acompanyat del director d’Energia i Transports, Carles Miquel, i del cap d’àrea de Transports, Ferran Moli, ha presentat el paquet de mesures que es posarà en marxa el 7 de juliol per millorar el funcionament de les línies de bus nacional tot ampliant-ne la cobertura, reduint el temps de trajecte, distribuint millor els usuaris i connectant la vall del Nord amb la vall d’Orient sense passar pel centre, donant resposta així a una reclamació històrica dels usuaris.

Forné, que ha remarcat que les mesures són fruit de l’estudi d’optimització encarregat al desembre i treballat des del gener, ha insistit en la idea que es tracta de la “segona revolució” després de la que va suposar la gratuïtat del servei, i ha anunciat la creació de línies exprés a Canillo, Soldeu el Pas de la Casa i Ordino; una connexió directa amb la Massana a través de la creació de la línia L7; la connexió entre les valls del Nord i Orient amb un intercanviador que s’habilitarà a la parada de FEDA, i l’allargament del servei d’Ordino fins a la Cortinada.

D’aquesta manera, tal com ha concretat Miquel, el Bus Exprés i l’L1 que connecten Andorra la Vella i Escaldes-Engordany amb Sant Julià de Lòria es mantindran com fins ara a la vegada que s’eliminarà la línia circular (LC) ja que el trajecte que recorreria queda cobert per altres serveis.

Pel que fa a la vall d’Orient, on el 53% de la demanda es concentrava en el servei ofert per l’L2 (Andorra la Vella-Encamp), es mantindrà l’oferta existent, tant a recorregut com a freqüències de quinze minuts, en el cas de l’L2, mentre l’L3, que enllaça la capital amb Canillo i Soldeu, i 
l’L4, que va fins al Pas de la Casa es convertiran en un servei exprés amb la voluntat que tingui una velocitat superior, de tal manera que els usuaris que van a aquests dos pobles tinguin “un servei més ràpid”. Així, tant l’L3 com l’L4 circularan per l’Obac i, en el cas de la primera, per la variant d’Encamp. La línia del Pas de la Casa sí que circularà pel centre d’Encamp, tot i que amb un menor nombre de parades que no pas l’L2.

Pel que fa a la vall del Nord, l’L6, que allargarà el servei fins a la Cortinada tal com s’havia demanat des del Comú d’Ordino, també serà un servei exprés i circularà per l’Obac i el túnel dels Dos Valires per arribar a la seva destinació final.

A la vegada, es crearà una nova línia, l’L7, per a una connexió més directa entre la vall central i la Massana, un fet que permetrà que l’actual L5, que arriba fins a Arinsal, es converteixi també en un servei exprés i de connexió més àgil. A la vegada, l’L7 és la que cobrirà el servei que donava l’LC, que s’elimina.

Tots aquests canvis permetran crear una nova parada d’interconnexió, la ubicada a la central de FEDA, que farà que els usuaris de Canillo i Encamp que vulguin anar a la Massana i a Ordino, o viceversa, ja no hagin de baixar fins a Andorra la Vella. Es tracta, per ara, d’una parada provisional, ja que la voluntat de Transports és que aquesta interconnexió es pugui fer en una parada a la boca est del túnel dels Dos Valires.

Així mateix, Forné, que ha confirmat que per ara el servei de bus nocturn no patirà cap canvi, ha posat en relleu que a més d’aquests canvis també es crearà “una superparada a Prada Ramon”, equivalent a la que hi ha a Consell d’Europa, i ha incidit en l’alleugeriment de la circulació d’autobusos pel carrer Prat de la Creu gràcies a les noves rutes per l’Obac. El secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, que s'ha mostrat confiat que amb les millores introduïdes es pugui mantenir el creixement d’usuaris de les línies de transport nacional i atraure’n a la vegada de nous, ha remarcat que amb les modificacions es busca cobrir més territori, de fet un 16% més, i es redueixen els trajectes en deu minuts amb les línies exprés.