Diari digital d'Andorra Bondia
Un moment de la presentació de la campanya, ahir a la seu de Vall Banc.
Un moment de la presentació de la campanya, ahir a la seu de Vall Banc.

Saravia denúncia que Salut “no està fent” el cribratge de càncer còlon


Escrit per: 
M.P.A. / FOTO: Assandca

El president de l’Associació Andorrana Contra el Càncer (Assandca), Josep Saravia, ha tornat a criticar la inacció del ministeri de Salut per posar en marxa el cribratge del càncer de còlon, tal com va anunciar fa més d’un any. En concret, ha afirmat que “no està fent o preparant” la detecció precoç d’aquesta malaltia. “Amb el tema de la pandèmia el Govern està molt ocupat o despistat”, ha afegit. Una demanda, d’altra banda, que fa pocs dies va expressar també el president de la Federació de la Gent Gran, Fèlix Zapatero.

Així ho ha manifestat aquest dimarts durant la presentació de la primera acció de la campanya Fes-t’ho Mirar!, una iniciativa conjunta de l’associació i Vall Banc “per conscienciar la població sobre la conveniència de la prevenció i detecció del càncer” i “continuar parlant de la malaltia sense tabús”, com ha assenyalat el director general de negoci de l’entitat bancària, Sergi Martín.  

Saravia també ha insistit en la necessitat de tenir dades reals sobre les persones afectades de càncer al país, ja que “tenim un problema seriós d’estadístiques”. Sobre aquesta qüestió, ha recordat “l’estudi independent d’una metgessa”, la doctora Cristina Royo, en el qual es parla de 400 casos actius de càncer durant la pandèmia, la qual cosa contradiu les dades del ministeri de Salut segons les quals hi hauria un centenar de casos anuals, ha remarcat.

Pel que fa en concret al càncer de còlon, ha indicat que als països occidentals afecta al voltant de 82 de cada 100.000 habitants i d’igual manera homes i dones. A més, ha posat en relleu que segons dades de l’Associació espanyola contra el càncer, “aquest any serà un dels pitjors pel que fa a mortalitat”, a causa de la saturació dels hospitals per tractar pacients amb Covid-19, que no ha permès detectar casos de càncer a temps.

“Sortir de l’armari”
Precisament la primera de les iniciatives de la campanya de  comunicació coincideix amb el Dia mundial del càncer de còlon, que se celebra el 31 de maig. En aquest sentit, ha afirmat que es tracta d’un càncer que representa la tercera causa de mortalitat dintre de les afectacions oncològiques, tot i que “agafat a temps té molta sortida”, ha dit Saravia. Es tracta d’un càncer, ha assenyalat, que “els homes intentem amagar-lo”. I com que és molt agressiu, ha indicat, “volem que la gent surti de l’armari”.  

La campanya inclou un espot televisiu i el plantejament d’un repte als ciutadans perquè adoptin durant set dies una sèrie d’hàbits saludables, del 31  de març al 6 d’abril. És per això que hi intervé la dietista i nutricionista Marta Pons,  que ha elaborat una proposta d’esmorzar, dinar i sopar per a tota la setmana. I és que segons va manifestar, “l’alimentació és una de les millors prevencions per reduir el risc de patir aquest tipus de càncer”. La campanya consta de quatre càpsules i el seu cost  puja uns 5.000 euros.

 

 

càncer de colon
ASSANDCA
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic