Sense acord amb el Govern, la situació del bus nacional impacta en els proveïdors
Les operadores del transport públic nacional van avançant, a poc a poc, en les negociacions amb el Govern per restablir l’equilibri econòmic de la concessió, una obligació que per contracte ha d’assumir l’Executiu. Aquesta qüestió s’havia de tancar fa temps però encara avui no s’ha arribat a quantificar el desequilibri corresponent al període comprès entre el setembre del 2019 i el 31 d’agost del 2020. Això ha provocat en les empreses que realitzen el servei dificultats de tresoreria importants, fet que talla l’accés al crèdit. I també comporta que alguns pagaments no es puguin assumir i que la situació de les companyies acabi repercutint en els seus proveïdors, que al seu torn es poden trobar en dificultats per afrontar els seus compromisos.
El gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, remarca que la prioritat ha estat assegurar el pagament de les nòmines. Indica que amb algun crèdit tou s’ha pogut assumir part de la despesa, però hi ha pagaments que s’han ajornat, com ara els carburants o la cotització patronal a la CASS (tot i que s’està al dia de la retenció al personal). Davant d’això, Dallerès espera poder tancar un acord en uns deu dies amb el Govern. Un cop s’hagi quantificat el desequilibri caldrà veure com aquest es restitueix. El gerent de Coopalsa té clar que una part important serà una aportació econòmica a les concessionàries. Per altra banda, es preveu demanar un allargament de dos anys de la concessió. Un cop es tanqui l’acord caldrà analitzar el període setembre 2020-febrer 2021, en el qual s’ha produït una caiguda de la recaptació d’entre el 60% i el 70%.