La separació del SUM i Urgències està en marxa des d’avui. Així ho ha anunciat la cap d’aquest servei, Ivette Ruiz. Ara per ara, però, de manera parcial, ja que fins al gener o a tot estirar febrer no es produirà la contractació d’un altre metge que permetrà la separació total d’un equip del servei. En relació amb això, Ruiz ha assenyalat que el perfil de metge d’urgències a Andorra és “complex i poc comú” perquè ha de ser “molt polivalent”. 

I a la pràctica, aquest treball per separat què vol dir? Doncs suposa que un equip format per un metge, un infermer i un tècnic auxiliar d’infermeria estaran 24 hores de guàrdia ubicats en  un altre lloc de l’hospital i exclusivament dedicats a fer la primera atenció quan hi ha “pacients potencialment crítics al carrer”. Uns professionals que mentre no hagin de sortir faran altres tasques diferents a les habituals però no assistència a Urgències, ha precisat Ruiz. De tota manera, tal com s’ha dit, de moment el metge farà 12 hores al SUM i 12 a Urgències.

Aquesta exclusivitat també donarà “més fluïdesa” al servei d’Urgències i provocarà que no passi com fins ara, que mentre aquest equip atenia pacients d’Urgències havia de deixar de fer-ho si era requerit per fer un servei al carrer, amb la problemàtica que comportava quant a temps d’espera. 

L’equip del SUM que va amb helicòpter i el que fa segona sortida continuen dins del servei d’Urgències. “S’ha desubicat només un equip”, ha insistit la cap d’Urgències. La possibilitat de separar tots els equips encara és difícil de valorar per la casuística que es dona a Andorra i “cal posar a la balança les necessitats del país i el personal necessari”. En relació amb això, la cap de servei ha indicat que el SUM fa de mitjana quatre o cinc sortides al dia. En temporada alta es poden incrementar fins a nou, però en temporada baixa disminueixen. 

Quant al nombre de professionals, el servei d’Urgències compta amb el mateix, ha insistit Ruiz. “No s’ha deixat coix. Es continua tenint el mateix personal a Urgències més un equip que el dia que els toca guàrdia prehospitalària està desubicat del servei”. També ha afegit que si en algun moment hi hagués “una necessitat vital, molt justificada”, a Urgències es demanaria l’assistència d’aquest equip.

Ruiz ha assenyalat que aquesta manera nova de funcionar no és una prova pilot perquè ja és evident que aquests canvis suposen “una millora franca”. De tota manera, s’han començat a aplicar ara abans de la temporada d’hivern perquè és més fàcil valorar els circuits interns, ja que hi ha menys afluència de pacients. 

La cap d’Urgències també ha explicat que es podria plantejar en un futur “intentar veure si la nostra manera de treballar pot beneficiar altres pacients”. En aquest sentit, ha exposat que hi ha serveis que tenen pacients a domicili que poden requerir en algun moment puntual alguna actuació urgent com ara persones que estan amb cures pal·liatives a domicili. Així, aquest equip desubicat d’Urgències podria donar cobertura a les necessitats d’aquests pacients sense que aquests s’haguessin de desplaçar a l’hospital per valorar-se “perquè és un perfil de pacient molt especial i que potser es mereix aquest punt de més a més”.

Pel que fa al funcionament de la derivació inversa, Ruiz ha declarat que és massa d’hora per tenir dades significatives, ja que només fa 15 dies que s’ha posat en marxa. Ha recordat que “l’objectiu és intentar encaminar l’usuari al camí que toca”. També ha remarcat que el sistema de triatge està molt contrastat i que de tota manera a Urgències s’atenen totes les persones que s’hi adrecen i que la derivació inversa és una cosa voluntària. Posant un símil, ha explicat que “la derivació inversa és entre setmana el que les permanències mèdiques són al cap de setmana”. 

Més afluència al servei pels virus respiratoris 
La cap d’Urgències, Ivette Ruiz, ha admès avui que aquests dies hi ha hagut una major afluència de pacients al servei per la incidència del virus respiratori sincitial (VRS). Així les coses, ha informat que s’estan visitant una mitjana de 90 pacients adults al dia. També els pediatres han vist augmentar la xifra d’infants, de manera que n’estan atenent una mitjana de 25 al dia. 

Segons ha explicat Ruiz, cal tenir en compte que aquesta major afluència d’usuaris augmenta sobretot durant el cap de setmana i els dilluns. Tot i així, ha assegurat que no s’ha arribat al pic de fa unes setmanes, quan en molt pocs dies van coincidir diversos casos de bronquiolitis en infants.