Aquest cap de setmana, la vall de Siarb ha donat el tret de sortida a la segona edició dels festivals de senderisme de l’Alt Pirineu. Aquest era el primer d’un total de sis festivals que se celebraran amb l’objectiu principal de fer valdre la figura del guia interpretador local. Cada festival de senderisme programarà un mínim de tres activitats guiades. Paral·lelament es donarà a conèixer els potencials de cada territori amb activitats complementàries musicals, gastronòmiques i esportives. El director de l’Institut per al Desenvolupament de l’Alt Pirineu i Aran (Idapa), Pere Porta, va explicar que la professionalització dels guies és una qüestió que preocupa el sector i que s’hi està començant a donar resposta amb aquests festivals de senderisme.

La vall de Boí, la Cerdanya, la vall Ferrera, la vall Fosca i la vall de Siarb segueixen els passos de festivals d’Escòcia o Suïssa per difondre els atractius pirinencs. Són esdeveniments de diversos dies de durada que ofereixen a un públic ampli rutes guiades a peu per conèixer un territori, amb activitats complementàries. Aquest serà el segon any que Catalunya disposa d’esdeveniments d’aquest tipus, molt consolidats en països com el Regne Unit, amb l’Scottish Borders Walking Festival, o Suïssa, on se celebra el Villars Rando Festival.
Els walking festivals són esdeveniments d’entre tres i cinc dies de durada. Ofereixen a un públic ampli un programa de rutes guiades a peu, amb preus molt inferiors als habituals, per conèixer un territori determinat. A la vall de Siarb la seguiran Cerdanya Happy Walking (9-11 de juny); el Festival de senderisme Àreu-pica d’Estats (9-11 de juny); Alinyà, muntanya de camins (7-9 de juliol), Vall de Boí Trek (7-9 de juliol) i el Festival de senderisme vall Fosca Pirineus (13-16 de juliol).