Diari digital d'Andorra Bondia
Un treballador del COEX revisa un camió llevaneus mentre David Palmitjavila explica el pla de viabilitat per aquesta temporada.
Un treballador del COEX revisa un camió llevaneus mentre David Palmitjavila explica el pla de viabilitat per aquesta temporada.

Teletreballar quan nevi fort


Escrit per: 
E. A. A. / FOTO: Facundo Santana

La Covid ens ha ensenyat moltes coses, una d’elles que no tot és igual d’urgent i l’altra que també es pot treballar des de casa. És així, sense arribar a utilitzar explícitament la paraula “teletreball” que el director del COEX, David Palmitjavila, ha volgut fer una crida a la responsabilitat de tots plegats quan es produeixin nevades fortes fora de les parròquies altes. Per la seva part, ha assegurat que “Andorra és un dels països més ben equipats del món per fer front a la neu, amb una màquina llevaneus per cada 27,5 quilòmetres de carretera” i ha recordat que el COEX treballa cada dia des de les quatre del matí per garantir el bon estat de les carreteres. Això sí, la pressió del trànsit augmenta sempre que hi ha una nevada i, en aquest sentit, ha afirmat que amb l’aprovació del nou codi de circulació “tant els agents de circulació com la policia seran més proactius” a l’hora d’assegurar-se que els conductors compleixen amb la normativa pel que fa als equipaments especials. No perquè així ho demani el COEX, sinó perquè “ho demana la població en general” que vol més control d’aquells que no van equipats i entorpeixen la mobilitat.

El director del COEX  ha presentat avui el pla de viabilitat hivernal per a la temporada 2021-2022, un pla que de fet és el mateix que es va posar en marxa l’any passat però que no es va poder testejar suficientment per culpa de la situació provocada per la pandèmia. “Aquest any serà l’examen i podrem veure si el que hem previst realment funciona”, ha declarat Palmitjavila. El nou pla neix amb el trasllat de la base central del COEX a la rotonda del túnel dels Dos Valires. “Aquesta és una zona estratègica per cobrir el centre d’Andorra i ens permet sortir més ràpidament cap a les diferents valls: orient, nord i vall del centre-sud del país”, ha explicat. Això ha de permetre “activar-nos i treure la neu el més ràpidament possible”. Això sí, tal com ha recordat, aquesta base central no és l’única que existeix, sinó que també hi ha bases a la Massana, la Cortinada i el port d’Envalira. 

Amb la redefinició de les zones del nou pla de viabilitat hivernal “s’ha donat més importància a tota la part central, el triangle que dibuixen Encamp, la Massana i Andorra la Vella, ja que és on es concentra el 80% de la circulació els dies laborables”. Per tant, aquí és “on s’ha de fer un esforç més important de neteja per facilitar l’arribada al centre”.

El COEX disposa de 32 màquines de treta de neu i compta amb un equip de també 32 persones, entre xofers i mecànics, que es pot arribar a ampliar amb altres treballadors del mateix departament “fins a la quarantena d’efectius”. Són ells que netegen els 270 quilòmetres de carreteres generals i secundàries que té el Principat. A més, el seu treball es coordina amb els comuns que, en total, disposen d’unes altres 30 màquines “entre maquinària grossa i pick-ups”, és a dir, sense comptabilitzar en aquest cas els dispositius més petits per a la treta de neu de les voreres.

Evitar els desplaçaments

El director del COEX ha insistit en el fet que “tot allò que tregui pressió de les carreteres, millor”. I és que encara que “Andorra és un país de neu i és nomal que hi nevi, sempre hi ha conductors que són més prudents i van a poc a poc quan hi ha neu o cotxes que no van equipats com toca, amb la qual cosa la circulació es complica molt”. Una manera de treure pressió de la xarxa viària és utilitzant el transport públic i l’altra, és clar, evitant els desplaçaments innecessaris. En aquest punt és on Palmitjavila considera que hauríem de ser capaços de “treure lliçons d’allò que ens ha ensenyat la Covid i és que ja hi ha moltes empreses i organismes que han sabut adaptar-se a la situació”, fent una clara al·lusió al teletreball.

En el cas que el desplaçament en vehicle particular sigui inevitable per arribar a la feina o a l’escola, Palmitjavila recomana que la gent surti amb temps de casa seva: “no es tracta de sortir cinc minuts abans, sinó que s’ha de preveure que hi haurà tanta circulació com en un pont o com quan es vol sortir del país un divendres d’agost”.

Mentre dura la campanya de viabilitat hivernal, de l’1 de novembre al 30 d’abril, els efectius del COEX surten cada dia a les quatre del matí i, en cas de nevada, treballen tota la nit.

viabilitat hivernal
David Palmitjavila
COEX
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic