Ahir al vespre es va estrenar Rebel, l'aposta del ministeri de Turisme per a l'estiu i que parla sobre l'amor amb una banda sonora plena de grans veus masculines i acrobàcies que han arrancat més d'un aplaudiment dels 5.000 assistents. Entre ells Yoherlandy Garcia, l'acròbata ferit aquest divendres durant l'assaig general i que aquest dissabte a primera hora de la tarda ha estat donat d'alta.

Enguany el ministeri podrà mesurar millor l'impacte de la producció gràcies al Big Data i la col·laboració d'Actua Tech. Per fer-ho, tindran en compte les xifres d'ocupació, el nombre de pernoctacions i la despesa mitjana per persona, així com la satisfacció del públic. Amb les dades sobre la taula, llavors mantindran reunions, tant amb la companyia com amb els actors, que confirmaran, o no, la continuïtat de les funcions.

Canals reconeix que "s'ha refermat molt bé" però concreta que "cal veure si són capaços de renovar-se" i si el públic "no està cansat o si vol alguna cosa més". Una decisió que ha d'estar sustentada per "una lògica i uns números" donat que "juguem en lliga internacional", una estratègia encertada per a la ministra, encara que els costos siguin "més elevats". Un fet que farà mantenir o augmentar la inversió destinada per l'executiu, que "haurà de ser important si volem portar quelcom de nivell". Però també la part qualitativa, de veure "com podem drenar famílies, fer que la gent es quedi tres o quatre dies pernoctant i que consumeixin a Andorra". Públic "molt preuat" per tots els hotelers, ha destacat la ministra.

Qui també surt beneficiada de les activitats estiuenques és la capital. "Pel comú realment és un reclam turístic", ha afirmat la consellera de Promoció turística, Mònica Codina, que considera l'espectacle com un al·licient durant la temporada baixa amb el que han volgut reactivar el barri de Riberaygua i travesseres. "Tampoc ho hem parlat", contesta quan se li pregunta per la continuïtat del Cirque du Soleil, deixant clar que des del comú "sempre hi apostarem i ens trobaran amb la col·laboració que calgui".

El recinte multifuncional, en estudi

Fa temps que està a l'aire, i així ho reflectien els programes de les passades eleccions generals, la idea de construir un recinte multifuncional per acollir esdeveniments com el Cirque du Soleil i evitar així haver de muntar i desmuntar una estructura, amb la consegüent ocupació de l'espai. "És força interessant" ha dit Canals, en tant que permetria "que alguns actors operessin durant tot l'any", però de moment el ministeri no ha calculat els costos derivats de la seva construcció, ni tampoc l'explotació o si hi ha empreses interessades. Amb tot, ha defensat que és un dels projectes "que s'han d'estudiar".

Canvi de model comercial

Codina defensa els esforços de la capital per reactivar el comerç, com les obres a l'avinguda Meritxell o la remodelació de la zona on s'havia d'erigir The Cloud perquè connecti les zones de Fener Boulevard i Riberaygua amb l'avinguda principal, però reconeix que "està costant molt de remuntar" a causa del canvi de model de compra, on a les botigues físiques prima l'experiència del consumidor. La consellera ha recordat també que s'estan plantejant projectes per al Centre Històric, com la remodelació del carrer Doctor Vilanova i la connexió amb Prat de la Creu.

‘Rebel’ o la història d’un home enamorat de l'amor

Un home enamorat de l'amor, que desitja estar enamorat i el busca desesperadament. És el punt de partida de Rebel, l'espectacle del Cirque du Soleil que es va estrenar ahir  a Andorra la Vella. Un muntatge pensat per la directora creativa Lydia Bouchard, contenta amb les sensacions que ahir va transmetre el públic. "Tots vam notar que hi havia bona energia", ha dit aquest diumenge, després dels nervis i dels preparatius que s'han allargat durant mesos però que s'han identificat aquests darrers dies. Amb una estètica inspirada en els anys 20, els tatuatges vintage i amb vestuaris que segueixen la línia de grans de la moda com Jean Paul Gautier o Christian Lacroix, volien una posada en escena "romàntic rock, i no podia ser només rock". I un exemple és el color vermell i la forma del vestit de la Parlour, amb formes geomètriques i que realcen les corbes femenines, o l'estètica pin up de l'home protagonista. Reconeix que no pot quedar-se només amb una part de l'espectacle, però sí que està orgullosa de la zebra unicorn, muntatge basat en la dansa del lleó xinès. "Convertir el titella en alguna cosa més i ser capaç de manipular-lo és un repta molt gran", ha declarat Bouchard. Igual que les transicions i els canvis de maquinària entre actuació i actuació. "És on crec que he fet la meva feina", diu entre somriures mentre parla d'una tasca "que intentem fer-la com més sigil·losament sigui possible", de la manera més suau però sense amagar-ho perquè "és evident que és visible". Tot això en un escenari on els artistes tenen a gent mirant en un angle de 180 graus i que té forma de V perquè precisament "els artistes pensin d'aquesta manera". Així, l'experiència és totalment diferent depenent d'on estigui situat l'espectador "i m'hi he esforçat perquè totes elles siguin interessants". n home enamorat de l’amor