Un abocament d'origen desconegut ha tenyit aquest matí el Valira de blanc i ha generat sorpresa i certa alarma entre els vianants. Tanta, que ha sigut un avís ciutadà a la bústia de denúncies de Medi ambient la que ha activat els protocols del ministeri, que ha enviat un equip de tècnics per prendre'n mostres, analitzar la composició del vessament, probablement un producte químic, i intentar determinar-ne l'origen.
El vessament s'ha detectat a primera hora del matí a la parròquia escaldenca, a les 10.08 hores, ha sigut de curta durada, uns deu minuts aproximadament, i ha tingut poca afectació en el medi, segons fons del ministeri. La taca s'ha anat desplaçant i ha baixat riu avall fins a arribar a Sant Julià de Lòria on s'ha acabat de diluir. Un cop ha arribat l'equip de tècnics de medi ambient, han pogut localitzar d'on provenia l'estrany abocament. El vessament blanquinós sortia de les canonades que recullen les aigües pluvials de gran part d'Escaldes-Engordany i una part d'Andorra la Vella, i, posteriorment, desemboquen al riu Valira. Aquestes estan ubicades a l'altura de la passarel·la per als vianants que es troba entre l'avinguda Consell d'Europa i el número 24 de l'avinguda Dr. Mitjavila. La superfície de les aigües pluvials és tan gran que els tècnics han tingut dificultats per poder resseguir l'estrany abocament i localitzar-ne l'origen exacte. Tot i això, s'han pogut agafar mostres que a hores d'ara ja s'estan analitzant al laboratori.
Pel que fa a l'origen del vessament, tot apunta que es podria tractar d'alguna mena de producte blanquinós d'alguna de les obres que estan en marxa per aquella zona. Algú, per desconeixement o error, hauria abocat el residu en un embarcament d'aigües pluvials, provocant l'aparició de la taca blanca que ha alarmat a la ciutadania. A falta dels resultats de les anàlisis, els tècnics apunten que a simple vista, podria ser pintura, un producte escumós que tenyeix l'aigua de color blanc.
Afectació a la fauna
Els mateixos tècnics s'han desplaçat riu avall per comprovar si havia afectat la fauna i no han trobat indicis de peixos morts. D'altra banda, tampoc han saltat els detectors instal·lats a la llera per avisar de possibles casos de contaminació, i tot plegat consideren que ha sigut un incident "aparatós" però no preocupant. Ara bé, tot i que no s'han trobat tracés que indiquin afectacions en la fauna, els tècnics no descarten que les repercussions siguin visibles a llarg termini. Per aquest motiu, asseguren que faran un seguiment dels animalons de la zona afectada.