La sala de sessions del Comú de Canillo es va omplir ahir en l’acte d’homenatge a les cinc víctimes de l’accident d’helicòpter que va tenir lloc el 15 de juny a la pleta de Juclà.

Claude Boulanger, Jacques Lahouille, Lluís Blanco, Elías Pérez i Daniel Curruhuinca van rebre un sentit homenatge d’un centenar de persones que inicialment s’havien de trobar al lloc de l’accident, una opció que finalment va quedar descartada per la pluja.
“Quan moren cinc persones servint Andorra, una part d’An­dorra també es mor.” El cap de Govern, Antoni Martí, va tancar amb aquestes paraules l’acte de “record” de les cinc víctimes, que el dia de l’accident treballaven al refugi guardat de Juclà.
El cap de Govern va destacar la possibilitat que dóna el país, ateses les seves dimensions, que els càrrecs públics puguin “conèixer les persones” i va assegurar que “en moments com aquests s’accentua”. En aquesta línia, Martí va afirmar que “compartim el dolor” i va recordar que el 15 de juny “tot el país vam fer nostra la seva pena”.  Així mateix, va destacar “els llaços que a molts dels presents ens unien a ells” i va desitjar que el monòlit instal·lat al lloc de l’accident “serveixi per a la pervivència de Claude Boulanger, Jacques Lahouille, Lluís Blanco, Elías Pérez i Daniel Curruhuinca a la nostra memòria”.
Finalment, el màxim responsable de l’executiu va explicar que ha visitat l’únic supervivent de l’accident dos cops a l’hospital de la Vall d’Hebron, on es recupera. El cònsol de Canillo, Enric Casadevall, també va tenir unes paraules per al treballador ferit, a qui va desitjar “una prompta recuperació”.
Casadevall també va agrair “la feina feta de manera desinteressada” per l’artista Faust Campamà amb la construcció del monument funerari a la pleta de Juclà i va lamentar que finalment no es pogués celebrar allà l’acte d’homenatge a les víctimes. No obstant això, el cònsol major va argumentar que, a més a més de les prediccions de pluja, “no podíem assumir el risc”, ja que el terreny, mullat per la tempesta del dia abans, podia ser perillós.
Campamà, que no va poder assistir a l’acte, va deixar un escrit, que la consellera va llegir al començament. En aquest sentit, l’artista va assegurar que va sentir “una gran responsabilitat pel respecte que em mereixen la memòria dels desapareguts i de la seva família” i espera que les cinc pedres instal·lades al sòl de Juclà “serviran per recordar-los”.
L’acte també va comptar amb unes emotives paraules de Mi­c­ka Fresneda, company de feina de Daniel Curruhuinca, que va lamentar haver perdut el seu “millor amic”, amb qui compartia “la mateixa passió per la muntanya i la naturalesa” i de qui va destacar la “devoció per la família i la feina”.
El síndic general, Vicenç Mateu, que també es va arribar al Comú de Canillo, va aplaudir l’organització de l’acte i va coincidir amb Martí en la importància de la proximitat de les institucions públiques.
De la seva banda, el president del grup parlamentari socialdemòcrata, Jaume Bartumeu, va afirmar després de l’acte d’homenatge que “les paraules dites des de les institucions responen al sentir del conjunt de la ciutadania” i va concloure que fets com aquest o com el succeït al túnel dels Dos Valires mereixen “tota la solidaritat humana i econòmica”.