Un de cada cinc vehicles no passa la corresponent inspecció tècnica (ITV). Una proporció que en el pitjor dels anys ha estat d’una mica més que un de cada quatre, però que no s’ha vist agreujada pel canvi de normativa a partir del juny del 2022. Des del 2018 que les ITV amb resultat desfavorable han estat entre el 21,17% i el 25,94% del total de primeres inspeccions periòdiques i no periòdiques, segons les dades facilitades pel Govern d’Andorra.

Així doncs, va ser el 2018 quan menys rebutjos es van produir, quan el 21,17% de les 42.678 inspeccions que es van practicar van obtenir un resultat desfavorable. El pitjor any, quan més vehicles van haver de retornar, va ser el 2020, i això que durant l’abril cap vehicle va passar per les instal·lacions de la ITV a Aixovall degut a la pandèmia de Covid. Aquell any es van practicar un total de 43.738 inspeccions i el 25,94% dels vehicles no la van superar.

El 2022, quan a partir del juny es va produir el canvi de normativa, el 24,61% de les inspeccions (se’n van fer un total de 47.991) va tenir un resultat desfavorable. Enguany, fins al mes de juliol passat, s’havien fet 30.166 ITV, el 22,47% de les quals amb resultat negatiu. 
 

Canvi de normativa
Així, amb els números a la mà es pot concloure que el canvi de normativa, malgrat les sensacions de molts conductors i tallers mecànics, no ha tingut un impacte sobre el nombre de vehicles, o la proporció d’aquests, que no superen en un primer viatge a Aixovall la ITV. Això no treu que els professionals demanin que la normativa s’adapti a la realitat del país.

La norma actual fa més incidència en les emissions, i en aquest punt “és normal” que hi hagi vehicles que tinguin més dificultats per passar la ITV.  Rúben explica que “ara comproven cotxe a cotxe, i abans no”. En aquest sentit, Marcio destaca que els sistemes estan pensats per actuar en certes condicions, i que perquè es produeixi una “neteja” i funcionin eficientment calen “llargs trajectes” o que el motor agafi determinada temperatura que per arribar-hi cal circular un mínim de 15 minuts a una velocitat de 120 km. Per tant, cal agafar l’autovia o l’autopista, i al Principat no hi ha tals vies. Així “la gent que baixa sovint, encara”, però la resta ho té complicat. 

Un altre dels problemes apuntats pels professionals és el de l’alçada. En aquest sentit, Iago explica que els motors es construeixen per funcionar òptimament a nivell del mar i “a Andorra hi ha menys oxigen i cremem massa benzina”, per tant “la combustió no es fa bé”. En aquest sentit, Iago considera que hi hauria d’haver marge a la “tolerància perquè tots els vehicles van més grassos”. Ara bé, segons Marcio, aquest problema només afecta els automòbils vells, i no sempre, “no hauria d’afectar en cotxes més nous perquè s’autoregula”.

Per aquesta qüestió, per no complir amb els nivells d’emissions màxims permesos, n’hi ha que passen autèntiques odissees. “Hem de fer miracles per passar la ITV”, afirma Iago. “Es demanen certificats al fabricant del vehicle, que es va fabricar fa 15 anys o més i la fàbrica no està per fer aquests certificats”, en determinats casos fins i tot s’estan mirant els gasos “d’una moto fabricada als anys 80, quan ni tan sols hi havia normativa euro”. O es pretén que alguns vehicles tinguin un màxim d’emissions que ja tenien de fàbrica, “i passat un temps és impossible”, assegura Iago, que veu com algun vehicle es queda sense passar la ITV malgrat funcionar, i considera “injust” que l’usuari hagi d’assumir any rere any una despesa addicional per intentar superar la inspecció. 

Similarment, Jony destaca que “no pots pretendre que un cotxe de fa 15 o 20 anys doni tan poques emissions com s’exigeix ara”, i considera que “per això s’estan tombant molts vehicles”. Aquest mateix mecànic apunta a un altre problema que sovint fa que el vehicle no superi la inspecció: els sorolls. “Hi ha cotxes que per mig decibel, perquè són vells i pel desgast potser sonen una mica més, i no te’ls passen”, afirma. 
 

Pel medi ambient
Sigui com sigui, qui més qui menys entén que el canvi de normativa es fa pensant en el medi ambient i buscant minimitzar l’impacte de l’ús dels vehicles. “Si hi ha gasos és perquè tenen problemes”, destaca Rúben, que apunta que una de les causes pot ser que el catalitzador no treballi adequadament. Per la seva part, Iago reconeix que, malgrat que és inoportú per als usuaris, que es queden diversos dies sense un vehicle que segurament necessiten a diari, “és important el tema de la contaminació”. I encara va més enllà Marcio, que després de reconèixer que “malauradament sempre paga el mateix”, perquè hi ha una tensió econòmica que fa que molts conductors no puguin ni pensar a canviar de cotxe, “tampoc m’agradaria que els meus fills estiguessin malalts perquè portem cotxes dels anys 80”. En aquest sentit, recorda que el de la contaminació és un “problema global” i considera que el fet que moltes famílies no puguin tenir un vehicle modern “és més un problema polític”.