Posar en contacte treballadors que busquen feina i empreses que, davant la imminent temporada d’hivern, necessiten contractar personal extra. Aquest és l’objectiu de la jornada que ha tingut lloc avui al matí al centre de Formació Professional d’Aixovall i a la qual han acudit una seixantena de persones de perfils força diferents, apuntades la majoria d’elles al Servei d’Ocupació, amb l’esperança de trobar un forat en el mercat laboral en el qual encaixin. Més enllà de les estacions d’esquí i de Naturland, hotels, grans magatzems, perfumeries i fins i tot alguna empresa de neteja han participat en l’anomenat Job meeting preveient que la propera temporada requerirà (gairebé) tant personal com l’última temporada abans de la pandèmia, és a dir, la temporada 2019-20. 

En un principi, el Job meeting estava adreçat únicament a les persones inscrites al Servei d’Ocupació, però tal com ha reconegut el secretari d’Estat d’Economia, Èric Bartolomé, al final hi han acudit altres persones que també estan en situació de recerca de feina i que s’havien assabentat de la trobada a través de les xarxes socials.  Bartolomé ha declarat que “tots els indicadors fan preveure que aquesta temporada d’hivern pot ser molt bona” i això “genera la necessitat de cobrir llocs de treball per part de totes les empreses implicades en el món de la neu i del turisme en general”. És en aquest sentit que ha subratllat la importància d’esdeveniments com el d’avui ja que permeten que “interactuïn dos agents principals de l’àmbit laboral com són les empreses que busquen treballadors i les persones inscrites al Servei d’Ocupació”, però també perquè “venim d’un període postpandèmic que ha tingut un impacte en el nombre de persones inscrites al servei i, per tant, aquesta és la millor manera d’intentar donar-los sortida”.

Després d’un primer acte de presentació per part de les empreses, en el qual han explicat la seva activitat i els tipus de perfils que cerquen, ha arribat el moment de fer efectiu el contacte amb els aspirants a una feina. Així, en una sala del primer pis del centre, s’hi han habilitat un seguit de taules, cadascuna per a una empresa, i de seguida s'han començat a formar petites cues d’homes i dones amb el currículum a la mà. Malgrat les mascaretes, es podia intuir que la majoria eren persones entre 40 i 50 anys, tot i que també n’hi havia de més grans i de més joves. La Jennifer, per exemple, és una noia de 20 anys que, després d’acabar el batxillerat, va decidir fer una pausa en els seus estudis i que ara està buscant feina per a la temporada d’hivern. De la jornada, se n'ha assabentat a través d’Instagram. Ella ho té clar: voldria una feina “que estigui relacionada amb la neu i amb l’esquí”.

Pel seu cantó, el Juan és investigador en el camp de la Física, però assegura que “el sector de la investigació està molt estancat i, per tant, s’han de buscar altres opcions”. En el seu cas, ha acudit al Job meeting sense una idea predeterminada, disposat a veure quines eren les opcions que s’oferien: “he vist que hi ha força demanda de personal per fer feines d’atenció al client. Suposo que és normal tenint en compte que es tracta d’empreses de serveis turístics”.
La Nathalie és administrativa, està inscrita al Servei d’Ocupació i destaca que això li ha permès fer formacions per ampliar el seu camp de recerca. Té un fill i la seva aspiració és trobar una feina a mitja jornada, preferiblement entre setmana, que li permeti conciliar la feina amb la família. “No tenim on deixar els nostres fills i això és un problema greu, i més si ets una persona sola amb un nen petit i sense recursos. Has de fer malabarismes”. D’entrada, al Job meeting d’avui se li ha obert alguna oportunitat i ha marxat d’allà amb la confiança de rebre ben aviat una trucada.

La Carma (sí, amb "a") també és administrativa  i, currículum en mà i actitud optimista, espera trobar alguna cosa, conscient però que amb tota probabilitat la feina que pugui aconseguir no tindrà a veure amb la seva formació. “La cosa està força malament en el camp de l’administració”, confessa. La Carma està oberta al que pugui sortir. Això sí: “no condueixo i tampoc no esquio”. Per tant, les seves aspiracions se centren més en els sectors complementaris a l’esquí, com ara el comerç o l’hoteleria. 

Previsió de 2.000 temporers

La directora d’Ski Andorra, Montse Guerrero ha avançat que les estacions, a nivell de recursos humans, fan unes previsions similars a les de la temporada 2019-2020. Aleshores es van necessitar entre 2.000 i 2.300 temporers i, de cara a aquest hivern, “comptem que en necessitarem uns 2.000”. Guerrero ha detallat que, en aquests moments, les estacions  “estan acabant de fer les seves plantilles, estan trucant els repetidors d’altres anys i també estan mirant d’agafar gent del país”, per la qual cosa jornades com el Job Meeting esdevenen “una ocasió per entrevistar la gent que està buscant feina i, sobretot, tenir un diàleg directe entre aquestes persones i els dominis d’esquí”.