El fundador i president de la xarxa d’innovadors Infonomia, Alfons Cornella, va oferir ahir a Crèdit Andorrà la tercera edició de l’Update, basada, majoritàriament, en els reptes del turisme. Cornella va opinar que “Andorra depèn molt dels nous tipus de línies aèries” i va aconsellar que es replantegin les polítiques turístiques per encarar-les cap a la demanda i defugir del turisme de masses.

Cornella va fer referència al que va anomenar línies P2P, una xarxa d’aeroplans amb una capacitat d’entre 10 i 12 persones que permetrien l’ús generalitzat de petits aeròdroms, en funció de la demanda dels usuaris. El president d’Infonomia considera que el model de turisme de masses tendirà a quedar-se obsolet per donar lloc a un turisme basat en les demandes d’una clientela ben fragmentada i identificada. “Cal donar una oferta més especialitzada per a públics més concrets”, va aconsellar Cornella, que va assegurar que “la hiperproducció i l’hiperconsum no són sostenibles”.
Tampoc va considerar sostenible, tant des del punt de vista econòmic com de consum, l’ús de l’helicòpter com a mitjà de transport aeri per arribar fins al Principat. Sobre aquesta qüestió, i continuant l’argumentació dels nous tipus de línies, Cornella va assenyalar que “l’helicòpter és car, mentre que els aeroplans petits són de consum molt més baix”.
De les deu minixerrades ofertes en la tercera edició de l’Update, que va comptar amb la participació d’uns 120 empresaris, la meitat va girar al voltant del turisme. La consultora d’Infonomia Antonella Broglia, que un any més va acompanyar Cornella en l’Update, va apuntar la possibilitat de repensar el client, mitjançant una oferta pensada específicament per a col·lectius com els solters o la gent gran, o per als viatgers amb interessos concrets com ara la religió.
Broglia també va fer referència, en una altra de les ponències, a les xarxes de viatgers que es poden trobar a Internet, així com a les grans possibilitats que s’hi poden trobar: des de conèixer l’opinió de milers d’usuaris sobre viatges i hotels fins a intercanvis de vehicles o acollida en domicilis de diferents països. En aquest sentit, la consultora d’Infonomia va constatar que “actualment el viatger va a buscar altres viatgers en lloc de consultar les agències”, on les cerques van disminuir fins a un 42 per cent el 2008.
D’altra banda, durant les diferents ponències, Cornella va insistir en tres idees ben relacionades per impulsar l’empresa: la importància de buscar idees que donin valor afegit, la reinvenció dels models de negoci i l’ús de la intel·ligència per captar dades i interpretar-les. Així, el president d’Infonomia va afirmar que “no hem de focalitzar el canvi en el producte o el servei, sinó en la forma com es fa el negoci”. En aquest sentit, tant els ponents com el director de Banca d’Empreses de Crèdit Andorrà, Jordi Cinca, van coincidir que la mida reduïda del Principat pot facilitar la possibilitat de provar nous models de desenvolupament empresarial.
Finalment, Broglia va dedicar una de les ponències al comerç, un sector en què va assegurar que “hi ha moltes línies per renovar, partint del fet que Andorra ja té una base consolidada”. Les novetats, molt basades també en la segmentació del mercat, van des d’oferir productes gratuïts o de baix cost a canvi d’emplenar un qüestionari que aporti informació concreta sobre la clientela fins a les botigues “multipropòsit”, que ofereixen productes completament diferents.