
Els productors de la cervesa artesanal Alpha ‒la primera que es fabricarà i es comercialitzarà al Principat‒ han denunciat que han hagut d’esperar pràcticament dos mesos per cobrar un crèdit avalat pel Govern en el marc del programa de finançament preferent per a emprenedors.
El departament d’Economia va acordar concedir l’aval bancari al copropietari d’Alpha Heiko Kirchner el 15 de juny, tres mesos després que es va aprovar el decret de qualificació d’interès nacional i social d’un programa destinat al finançament privilegiat d’empreses. L’aval, emès el 25 de juny, conclou: “El present document haurà de ser presentat a l’entitat bancària de la vostra elecció, a l’efecte de la formalització de la corresponent operació de crèdit.”
Després de passar per tres bancs i de contactar regularment amb el departament d’Economia durant els últims dos mesos, l’empresa ha ingressat els diners necessaris per poder pagar una màquina que preveia adquirir a principis de juliol. L’entitat financera va aprovar la concessió del crèdit a finals del mes passat, però va al·legar que el pagament no es faria efectiu fins que no s’hagués “acabat de definir amb el Govern els processos administratius necessaris per a la concessió d’aquestes operacions”. Encara van haver de passar deu dies perquè el departament d’Economia els confirmés que s’havia arribat a un acord amb els bancs, i ahir al vespre els promotors de la cervesa Alpha van poder reprendre les gestions per tirar endavant el projecte.
Els perjudicis
En aquest sentit, el copropietari d’Alpha Antoni Medina lamenta: “Fa dues setmanes s’acabava el termini per pagar la màquina i no ho vam poder fer perquè no teníem els diners.” Segons una carta enviada per l’empresa proveïdora, aquesta demora suposarà un increment del 4,5% del preu de la màquina, que es podrà entregar “90 dies a comptar des que s’hagi fet efectiu el pagament”.
Kirchner ha afegit: “Tota la inversió que tenim i els permisos que havíem de tramitar han estat aturats durant tot aquest temps.” “Hem perdut la campanya d’estiu, i en el millor dels casos podrem arribar a la d’hivern”, va lamentar. De fet, l’empresa ha hagut d’anul·lar la participació a les fires de la Seu d’Urgell, d’Andorra la Vella i de Sant Julià, on tenia previst començar la promoció de la cervesa Alpha.