Diari digital d'Andorra Bondia
Govern, comuns i FEDA van signar ahir el conveni que dona el tret de sortida a aquesta plataforma integrada de mobilitat multimodel.
Govern, comuns i FEDA van signar ahir el conveni que dona el tret de sortida a aquesta plataforma integrada de mobilitat multimodel.

Una plataforma tecnològica integrarà tota la mobilitat en una aplicació


Escrit per: 
P.G. / Foto: SFGA / C. Esteve

Saber, en cada parada de bus, el temps en minuts i segons que tardarà a passar el proper autobús; els abonaments conjunts amb què pagarem aparcaments, les bicicletes elèctriques de lloguer i els busos existents per fer-nos el nostre disseny de recorregut o que ens el facilitin; el localitzador i la informació de les places lliures de l’aparcament més proper al lloc on ens dirigim; els punts de connexió per carregar els vehicles elèctrics amb un mapa il·lustratiu, entre d’altres. Tot això formarà part d’una nova aplicació de mòbil per a residents i turistes que ens permetrà adaptar-nos a un “canvi d’hàbit de mobilitat”, com va dir el ministre d’Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya. Per elaborar aquesta app, caldrà primer treballar en una plataforma tecnològica integrada que reculli tota la informació i la gestioni.

Amb la signatura del conveni entre el Govern, els comuns de les set parròquies i FEDA per a la creació d’una plataforma integrada de mobilitat multifuncional, signada ahir, es dona el tret de sortida perquè tot aquest nou concepte de mobilitat del Principat vagi materialitzant-se. Els primers passos a fer es produiran el mes de maig vinent, amb la publicació del concurs públic per a la creació d’aquesta plataforma tecnològica. El proper mes es farà també la licitació del concurs públic de les línies regulars d’autobús del Govern. 

Els comuns aportaran la gestió dels aparcaments públics, amb tota la informació sobre les places que, segons el darrer estudi de l’ACA, sumen entre tots  els pàrquings unes 30.000. Saboya, però, també va manifestar que els aparcaments privats han de veure en aquesta plataforma un avantatge per a tothom i també se n’hi aniran afegint. Per això, han tingut contactes amb  la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis, per donar informació als privats. 
La data perquè l’aplicació per a mòbil vagi prenent forma, amb diverses funcions sobre aspectes de mobilitat, es preveu que sigui  l’any vinent. 
Paral·lelament a la manera com es desenvolupi la plataforma tecnològica, també aniran adjudicant-se altres concursos relacionats per “lots”, tal com va dir Sílvia Calvó, ministra de Medi Ambient i presidenta de FEDA. Així, el primer lot que es preveu adjudicar a l’estiu serà el de vehicles elèctrics. 

Pagament únic
L’aplicació del mòbil disposarà d’una funció per fer el pagament d’aparcaments, però també de l’autobús o, fins i tot, el de la bicicleta elèctrica de lloguer. Aquesta aplicació no substituirà, per ara, als abonaments o targetes que té cada parròquia i que algunes comparteixen. “Serà un sistema de pagament complementari”, va remarcar Calvó. 

Saboya va remarcar que la informació dels aparcaments és essencial per a aquest nou concepte de mobilitat. 

No només es pretén una senyalització més clara dels pàrquings, sinó que es vol que l’usuari sàpiga quin aparcament té més a prop i si n’hi ha, i de quantes places buides disposen. 

Informació centralitzada
El cònsol menor de Canillo, David Palmitjavila, com a representant de les corporacions, va destacar que els comuns van donar un sí unànime i rotund al projecte de la plataforma. “Nosaltres generarem dades dels aparcaments comunals, però també rebrem dades que seran importants per a les polítiques de gestió”, va comentar Palmitjavila. De fet, en aquesta informació centralitzada també hi col·laboraran els prestadors de serveis, com les empreses concessionàries de les línies del bus, o la de les bicicletes elèctriques, que també s’afavoriran, segons Calvó, d’una gestió d’informació conjunta. “Amb el retorn de les dades, les administracions, Govern i comuns faran un seguiment de la qualitat dels serveis”, va comentar la presidenta de FEDA.  

Segons el cònsol menor de Canillo, la plataforma tecnològica “situa l’usuari al centre de la taula i és el destinatari de les inversions”.
Per la seva banda, el cònsol menor d’Escaldes, també com a representant de les corporacions, va destacar que la senyalització i gestió unificada dels aparcaments de tot el país ajudarà “a desplaçar el públic, resident o turista, cap als aparcaments menys ocupats” en pro d’una mobilitat més efectiva.

Ampliació d'horaris
Malgrat que el ministre d’Economia no va voler parlar del  concurs nacional de les línies del bus, a la pregunta sobre si es contemplaven canvis al nou ple com una ampliació d’horaris, Saboya no ho va concretar. Això sí, va remarcar que, amb el nou concepte de mobilitat, un aspecte com l’ampliació dels horaris s’ha d’estudiar, “i potser no haurien de ser els mateixos cada dia”. “La nova aplicació ens proporcionarà dades concretes sobre què està fent la gent i com es mou per Andorra i, segons això, determinarem”, va explicar el ministre.

plataforma tecnològica
mobilitat
aplicació
FEDA

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte