Amb tothom tancat a casa durant setmanes, amb una vida que cada cop té més el domicili com a epicentre, no resulta estrany constatar que els problemes de veïnatge s’han intensificat (segurament també les relacions solidàries, però no en queda constància) i així la síndica municipal de greuges de la Seu va recollir durant el 2020 una vintena de queixes per la convivència entre veïns. “Mai no n’havia rebut tantes com en aquests temps de paranoia”, va comentar durant la presentació de l’informe a la premsa ahir al matí, al vespre ho va fer als grups municipals en un ple extraordinari.
Sorolls: moltes de les consultes van tenir la falta de tranquil·litat com a eix, sigui per l’enrenou del domicili adjacent sigui per algun bar proper. Fins i tot per una caldera de calefacció. Una família que resideix a prop del claustre del Valira es va plànyer de la disbauxa a la zona: derrapatges de cotxes, alcohol i música, brutícia. També hi ha hagut conflictes més diguem-ne creatius: algú es va sentir intimidada per uns veïns que li tiraven oli a la porta d’entrada perquè hi rellisqués. En alguna ocasió, recull l’informe de la síndica, la solució ha passat per buscar ajuda mèdica.
Els serveis socials, incloent-hi les consultes sobre el dret a empadronar-se: Martí va recordar que l’Ajuntament no s’hi pot negar, “com si és al centre cívic”, han format un altre dels gruixos de les actuacions de la síndica, que en algun cas va mediar perquè es proporcionés allotjament a algú que vivia en una situació molt precària. Això, la precarietat econòmica, motivada sobretot per la pandèmia, ha centrat moltes de les actuacions: problemes amb els ERTOs, falta de capacitat per adquirir medicaments o aliments (també per als infants, agreujat pel tancament d’escoles).
L’atenció mèdica també ha estat present en els problemes dels ciutadans: el tracte rebut a l’hospital (sense reclamació oficial) o la falta d’atenció per part del metge de capçalera.
La neteja de la ciutat, és a dir, la falta de neteja, ha estat un altre dels assumptes recurrents. Incloent-hi protestes per la presència de rates als carrers Setúria i Hèrcules o al Parc de la Boixadera o la brutícia per la defecació de garses al Passeig, un punt i seguit a les motivades per les tifes de gossos.
Martí va atendre 58 queixes i consultes. Això per la via oficial. “Perquè el que no queda registrat és el nombre que faig de manera ambulant”: la gent se li atansa pel carrer. Sovint per apuntar cap algú que circula incorrectament amb bicicleta o patinet. Un conflicte que creix dia a dia: “crec que l’Ajuntament prepara una ordenança”.
Queixes per l’autobús a Barcelona del diumenge
La línia d’autobús a Barcelona de diumenge al vespre, molt freqüentada per estudiants, va motivar una de les actuacions de la síndica. S’hi generaven “molts problemes” que, assegura, s’han resolt “satisfactòriament”. Si més no, de moment. Alsa havia substituït la línia directa per un trajecte amb nombroses parades. A banda, l’empresa prioritzava els compradors de bitllet únic per damunt dels que viatjaven amb un bonus, en cas de faltar seients. I el comportament dels usuaris no sempre era l’adient en temps de pandèmia. L’empresa va acceptar reduir el nombre de parades perquè el trajecte sigui més àgil; alguns usuaris vetllen perquè tothom s’hi comporti i, ara, no hi ha problemes de falta de seients: el nombre d’usuaris ha davallat.