Per avançar amb la construcció d’un dels projectes viaris claus per al país i llargament reivindicats, el consell de ministres ha aprovat aquest dimecres l’adjudicació del tram 4 de la desviació de la Massana – Ordino per un import de 8.031.961,61 euros a l’empresa UTE Cevalls-Copsa Desviació Massana Tram 4. El traçat connecta el pont de Palanques amb el telecabina massanenc i té una distància de 330 metres de longitud. Aquesta fase consta de dues parts diferenciades: un primer tram a cel obert de 216 metres de longitud i 15 metres d’amplada, i un segon en viaducte de 114 metres de longitud. La previsió és que l’execució dels treballs sigui de vint mesos.

A més, l’executiu ha donat llum verda a la licitació del darrer tram d’aquesta infraestructura. Es tracta dels sectors 1 i 2 del tram 5 que dona accés entre la Farga Rossell i el punt conegut com el “Pont de Giberga”, on es construirà la nova rotonda que connectarà amb la carretera general 3 direcció Ordino.

D’aquesta manera, s’avança en fer realitat una infraestructura clau per descongestionar el trànsit del centre de la vila, i per millorar la qualitat de vida de tots els residents del país, i sobretot als veïns i veïnes dels pobles de la Massana, l’Aldosa, d’Anyós, i de la parròquia d’Ordino. La previsió és que el 2027 estigui enllestida la desviació.

Sobre el terreny, les obres s’estan executant dins el calendari previst. S’està treballant en tres fases diferents del projecte amb una inversió de més de 26 milions d’euros. Entrant al detall, es tracta del tram 2, que connecta al revolt de la CG-3 a la Serra de l’Honor i que té una longitud de 610 metres, el tram 3, que preveu el creuament del riu Valira del Nord, des del tram 2 i fins a la zona de Palanques amb una distància de 500 metres. Des d’aquest tram es podrà accedir al centre de la Massana a través de ramals que aniran fins a la zona de l’edifici del Comú; i, el tram 5.3 que comprèn un recorregut de 240 metres, entre el pont de les Palanques i el pont dels Bombers, sota la Farga Rossell.

Més de 9,4 milions i un any i mig d'obres per a l'eixamplament de la CG-2 a l'altura de la Trava
D'altra banda, el Govern ha donat llum verda a l'adjudicació d'una de les millores viàries més destacades de la legislatura. Es tracta de l'acabament de l'eixamplament de la carretera general 2 (CG-2), entre la cascada de Canillo i l'Aldosa de Canillo, coneguda com la zona de la Trava, que s'ha adjudicat per un import de 9.441.091,49 euros a l'empresa UTE Pidasa-Progec Bordes de l'Aldosa. Amb aquesta intervenció es reforça la seguretat d'aquest punt conflictiu de la xarxa viària.

Amb aquesta, les tres infraestructures viàries clau de la legislatura ja estan adjudicades, dues de les quals ja estan en marxa, com són les desviacions de la Massana – Ordino i de Sant Julià de Lòria, amb el túnel de Rocafort. La previsió és començar les obres durant l'hivern, per les zones sense afectació al trànsit, amb una durada d'un any i mig, fins a l'estiu del 2027.

Amb aquesta actuació es reforça la seguretat en aquest punt crític de la xarxa viària. El tram que es licita té una longitud de 655 metres, corresponent als sectors 1 i 2, i dona continuïtat als sectors 3 i 4 que ja es van millorar i ja estan oberts al trànsit. Tal com passa en els trams 3 i 4, es preveu tres carrils de circulació, dos en sentit ascendent i un descendent, una voravia de dos metres pel costat riu, i un voral pels ciclistes en sentit ascendent. El projecte també contempla un tram de galeria de serveis, així com dos viaductes. A més, s'ha inclòs la revegetació d'espais de sobreample de la carretera general, així com la creació d'accessos per als vianants entre la CG-2 i el riu.

En aquesta sessió, l'executiu també ha aprovat l'adjudicació dels treballs de control de qualitat de les obres d'eixampla i rectificació de la CG-2 per un import de 148.650,87 euros a l'empresa Pirineu Inspecció i Control, SLU.