El cos de banders ha col·laborat amb l'Oficina Francesa per a la Biodiversitat (OFB), la Gendarmerie nationale i els Agents Rurals en una investigació sobre enverinaments de llops a le Drôme que ha acabat amb la detenció de tres homes acusats d'haver enverinat un llop, considerat una espècie protegida, a Crupies, al Nyonsais (Drôme) i haver amagat el seu cadàver enterrant-lo.
En aquesta actuació, la gossa Nina dels banders, capacitada per rastrejar i detectar verins, hi ha ha tingut un paper protagonista. I és que fruit de la bona col·laboració entre els cosos d'agents rurals dels territoris veïns, des de França es va demanar si es disposava d'un gos d'aquestes característiques per poder avançar en la investigació i el cos de banders va brindar el suport de la gossa Nina. Aixi ho han compartit a través de les xarxes socials i s'ha confirmat des del Govern.
Segons expliquen diversos mitjans francesos, el succés es remunta al març del 2022 quan el cadàver d'un llop va ser detectat i denunciat a l'Oficina Francesa per a la Biodiversitat. Tanmateix, quan els agents van arribar al lloc dels fets, l'animal havia desaparegut. Llavors es va obrir una investigació que s'ha acabat de completar gràcies a la informació donada als gendarmes.
Va ser dijous passat quan es va procedir a la detenció dels tres homes que mentre estaven sota custòdia policial van confessar que van enverinar un xai abans de col·locar-lo en una de les seves granges.
El fiscal afirma en una nota de premsa que un dels detinguts "era el referent local del llop de la xarxa pilotada per la direcció departamental de territoris i l'Oficina Francesa de la Biodiversitat". També va admetre que es va incorporar a la xarxa per "infiltrar-s'hi" i obtenir informació destinada a fer el seguiment d'aquesta espècie.
Després de ser presentats a la fiscalia de Valence divendres passat, els tres detinguts van ser posats sota control judicial. Seran jutjats el proper desembre per destrucció i transport il·legal d'espècies protegides, i ús inadequat de fitofarmacèutics.