La polèmica sobre el premi Fiter i Rossell en particular, i sobre la Nit Literària en general, està lluny d’apagar-se. Recordin que divendres passat quatre dels segells que formen part de l’Associació d’Editors –Anem, Trotalibros, Medusa i Editorial Andorra– van tancar la porta a publicar a partir de la pròxima edició i de forma rotativa el Fiter i Rossell de novel·la, el premi gros de la Nit, dotat amb 10.000 euros pel ministeri de Cultura. Més aviat, van donar un cop de porta al Cercle de les Arts i de les Lletres i de passada també  a Cultura.

Tant el president del Cercle com el ministeri ho tenien coll avall. Tant, que a les bases ja constava una clàusula en aquest sentit: “Si el premi es dota, serà editat per una editorial andorrana en el termini de sis mesos a partir del veredicte”. Segons els editors, aquesta “mai no ha sigut una demanda dels editors”, i la conclusió no deixa marge al dubte: “La publicació rotatòria no té cap sentit si primer no es parla amb els editors, cosa que oficialment no s’ha fet, i el cert és que cap de les quatre principals editorials no té intenció de publicar aquest premi.” El que proposaven, per resumir, era un replantejament de dalt a baix de la Nit Literària, no “un canvi de cromos amb Pagès”, l’editorial lleidatana que fins aquest any ha publicat el Fiter i Rossell.

Doncs bé: resulta que no tots els segells de l’associació comparteixen l’opinió de les quatre grans. Joan Ramon Marina, l’ànima de Marinada, no s’hi sent en absolut representat, se n’ha desmarcat obertament i s’ha ofert al ministeri per publicar el Fiter i Rossell, arribat el cas. Marina dona suport “a les persones i entitats que estan treballant perquè el premi de novel·la pugui ser editat per segells andorrans, i la nostra intenció és publicar-lo, si fos atorgat, atès que l’Associació d’Editors mai ha informat prèviament de la seva posició crítica per cap dels canals habituals cap de les editorials minoritàries, en què Marinada entenem que és inclosa”. Marina reivindica el paper del seu segell a “perpetuar la difusió de la cultura pròpia i la lectura en llengua catalana amb productes humils produïts, però, des de l’entrega i la qualitat, més enllà de l’horitzó del negoci”, i avança la imminent culminació de les gestions que permetran que tots els productes de Marinada “siguin distribuïts de forma oficial fora d’Andorra”.

El cert és que l’autodescartament de Trotalibros, Anem, Medusa i Editorial Andorra va caure al ministeri com un gerro d’aigua freda perquè, segons fonts internes, “les queixes perquè els premis que dota el Govern els publiquin editorials de fora han existit”. En qualsevol cas, hi ha convocada una reunió entre Cultura i els editors repatanis a la tornada de la Fira del llibre de Madrid –acaba diumenge– on caldrà molta mà esquerra per reconduir la situació.

De moment, i quina casualitat, dilluns que ve tindrà lloc al Rosaleda la presentació de Tolls, amb què Nil Forcada es va endur l’última edició del Fiter i Rossell. Per fi, perquè recordin que el guardó es va decidir al novembre i que la novel·la fa quasi un mes que és a les llibreries.

Les novetats de la Nit Literària no s’acaben aquí: tal com havia avançat el Bondia, el premi d’investigació històrica que patrocina amb 10.000 generosos euros el Consell General es convocarà a partir d’aquesta mateixa edició amb caràcter biennal. Aquest any ja no es dotarà i haurem d’esperar el 2026 per tenir nou guanyador. El canvi el va proposar el jurat del guardó –Carles Gascón, Lídia Arbués, Marc Conesa i Queralt Solé– amb la intenció d’estimular la participació, tradicionalment baixíssima, per no dir irrisòria –l’edició passada concorrien dos originals, i es va dotar un accèssit per a El Carnaval d’Encamp, de Laia Bautista, l’anterior va ser només un.