La Copa del Món de BTT a Pal Arinsal ja és tot una clàssica. Enguany sumarà la desena edició i es disputarà entre el 9 i el 13 de juliol. Arriba un any després de la celebració del Campionat del Món. Amb l’arribada de Warner Bros Discovery ha estat rebatejada aquesta Copa del Món com a WHOOP UCI MTB World Series, però les proves seran les mateixes, és a dir, el descens, el cross-country olímpic i el short-track.
David Hidalgo, director general de la Copa del Món de BTT de Pal Arinsal, va recordar el passat per parlar d’aquesta nova màxima competició al país. “Deu edicions ja i un parell de Campionats del Món. Una bona trajectòria, una experiència més i un repte per poder-ho fer cada vegada millor”. També va valorar l’arribada a la Unió Ciclista Internacional (UCI) de Warner Bros Discovery. “La gran diferència respecte a les últimes edicions de la Copa del Món és que ara el propietari de l’esdeveniment és Warner Bros Discovery, i això representa arribar a més mercats i a més països. Hem fet una estimació i arribarà a 48 països. Per tant, tindrem un impacte important, i això és el que nosaltres busquem, que ens coneguin, i atraure més ciclistes perquè vinguin aquí a practicar la seva disciplina favorita. És un canvi de paradigma i una capacitat de difusió molt més global”.
Sigui com sigui, des de Pal Arinsal no volen parlar de cap objectiu a nivell d’assistència d’espectadors. “Més aviat el que intentarem és controlar-ho, és a dir, preferim saber quanta gent vindrà i ja hem iniciat el procés de ticketing des de fa dies. És una seu tancada i no s’hi podrà accedir en vehicle privat i sí amb el telecabina o les llançadores gratuïtes que posa a disposició l’organització. El ticketing ens permetrà gestionar les quantitats. No volem llançar un número al vol i no poder-ho gestionar”.
Ni tampoc fan càlculs de l’impacte que pot suposar aquesta Copa del Món. “Ho farem quan acabi, però és evident que hi haurà un impacte econòmic i també un valor publicitari”.
Hi participaran un màxim de 40 equips i a cada Copa del Món hi haurà vuit places Wild Cards per disciplina destinades a equips que no formen part del grup fix, però que podran competir per invitació directa de l’UCI i de WDB Sports. La selecció d’aquests equips es fa amb base a criteris com el rànquing UCI, el perfil dels bikers, la presència mediàtica o l’aposta per a joves talents. També es mantindrà la participació d’equips nacionals, privats i altres estructurades registrades a l’UCI. “Això suposarà una major professionalització dels bikers i, per tant, pujarà el nivell de les curses”.
En la modalitat de descens s’incorpora un nou sistema de classificació en dues fases, és a dir, Qualifying 1a, amb accés directe a les finals dels 20 millors homes i 10 millors dones. Després el Qualifying 2, una repesca que ofereix una segona oportunitat als següents 10 homes i 5 dones. A més a més, tots els bikers conservaran el mateix número de dorsal al llarg de la temporada reforçant la seva identitat dins de la Copa del Món.
Als circuits poques modificacions hi haurà. “Sempre acabes fent el que demana la televisió. Tenim una visita el 27 de maig i allà es faran els últims retocs per jugar amb l’espectacularitat i també, evidentment, la seguretat. Les modificacions es realitzaran les últimes setmanes”.
David Hidalgo va utilitzar el partit a partit de Cholo Simeone quan li van preguntar pel retorn del Campionat del Món de BTT al país. “De moment estem centrats en aquest any i en el vinent, que tenim dues Copes del Món i el temps dirà. Tenim massa esdeveniments com per pensar a dos anys vista”.
Aquesta vegada, la Federació Andorrana de Ciclisme (FAC) només comptarà amb la participació de Roger Turné a la prova de cross-country sub-23 i Oriol Pi en categoria elit. Hi faltaran bikers andorrans, com Arnau Graslaub i Àlex Iscla en descens i en cross-country Kilian Folguera, Xavi Jové i Jessica Cruz. “Ens agradaria tenir més bikers, però la realitat és la que és. Quan vaig arribar a la presidència ja vaig comentar que el nostre objectiu era reactivar la base i estem treballant força en aquest punt”, va dir Carolina Poussier, presidenta de la FAC, que reconeix haver parlat amb alguns dels bikers retirats de l’alta competició. “He parlat amb ells, però són modalitats molt complicades, molt tècniques i molt dures físicament i no podem obligar ningú”.
Xavi Jové s’ha decantat pel gravel i la marató. “Després dels Jocs dels Petits Estats farà la Copa del Món de marató a Naturland i vol anar més cap aquí i pel gravel”, va indicar Poussier.
De fet, Roger Turné va ser sisè el cap de setmana passat en categoria sub-23 de la SuperCup Massi C1 i Oriol Pi va ser 15è en elit. “Creiem que ho faran bé a la Copa del Món”, va sentenciar Poussier.
Bike Festival i Pla de Mobilitat a Pal Arinsal
No només hi haurà competició pura i dura. El Bike Festival proposarà múltiples activitats per a famílies i amics a les seus de la Caubella i Fontanals per gaudir de la Copa del Món. S’estrenarà també l’Sponsors Day, una jornada especial amb patrocinadors i col·laboradors que tindrà lloc el divendres 11 de juliol. Per garantir l’experiència més còmoda i fluida possible, l’organització manté un pla de mobilitat sostenible que promou el transport públic i dels ginys mecànics operatius durant tota la setmana de Copa del Món.