La gastronomia d’alta muntanya és molt més que un bon plat a taula. És territori, és matèria primera, i sobretot, és comunitat. És entendre, com a país, d’on venim i cap on volem anar. És posar en valor allò que ens fa únics: la nostra terra, els nostres sabors i les persones que en tenen cura cada dia.

Amb el nou Pla Gastronòmic d’Andorra, que hem presentat recentment i que s’articula sobre aquests tres pilars: territori, producte i persones, fem un pas decidit per situar el nostre país al mapa gastronòmic internacional amb una proposta amb ànima, arrelada i amb futur. Un pla que neix d’escoltar el sector, de reunir-se amb cuiners, ramaders, restauradors i agents turístics que han compartit necessitats, il·lusions i reptes. És un projecte compartit, que vol sumar.

Una de les accions que més m’enorgulleix és la creació de la figura dels ambaixadors gastronòmics d’Andorra. Professionals que, des de la cuina, la ramaderia, la innovació i la tradició, representen el millor del que podem oferir i que ajuden a fer créixer, divulgar i cuidar la nostra cuina. Les set persones que formen aquest “cos diplomàtic” –Marcel Besolí (Celler d’en Toni), Carles Flinch (Can Manel), Jordi Grau (Ibaya*), José Antonio Guillermo (Odetti Bistro), Victoria Kemerer (Kökosnøt), Rodrigo Martínez (Beç) i Gerard Martínez (Ramaders d’Andorra)– han estat escollides per mèrits concrets: reconeixement en guies internacionals, implicació en la divulgació de la nostra cuina, participació en l’elaboració del Corpus Culinari o pertinença a la denominació Productes Agrícoles i Artesans d’Andorra. 

Amb perfils diversos, tots tenen un objectiu comú: fer brillar la cuina andorrana dins i fora de les nostres fronteres. Els veurem participar en àpats a quatre mans amb xefs de renom internacional a ciutats com Barcelona, Madrid, Toulouse o Bordeux. Els trobarem oferint formacions, representant Andorra en fires especialitzades, compartint experiències i, sobretot, fent de pont amb la resta de professionals del país. Seran també referents per als nous talents que pugen amb empenta, i figures inspiradores per seguir fent avançar aquest sector clau.

El Pla busca ser un projecte aglutinador i també de formació de la base, i és per això que inclou accions formatives pensades per a diferents perfils: aquest any començarem amb una jornada de màrqueting i comunicació gastronòmica, i una segona de dedicada a celler i sala, amb experts de primer nivell internacional. A banda, tindrem la primera edició del Campus Andorra Orígens, una trobada de dos dies per a restauradors immersiva, participativa i transformadora.

I al setembre, torna l’Andorra Taste, que en només tres anys s’ha consolidat i convertit en el gran esdeveniment de la cuina d’alta muntanya: cinc dies en què ens visiten els millors xefs mundials per fer ponències úniques per al sector, però en què també hi ha espai per a la ciutadania amb tres dies populars on provar tastets de la cuina de casa nostra acompanyats d’actuacions musicals a l’aire lliure, animació, tallers infantils... un èxit des de la seva primera edició.

No partim de zero. En l’última dècada, el nombre de visitants que venen a Andorra per motius gastronòmics s’ha doblat, i les enquestes ens diuen que valoren amb un 8,1 sobre 10 la nostra restauració, un indicador clar que anem en la bona direcció.

Però la gastronomia no només atreu visitants. També és un motor de desenvolupament econòmic i d’arrelament. Donar suport als productors locals, fomentar el consum de proximitat i reforçar el relat d’una cuina identitària tenen un impacte directe no només en la qualitat de l’experiència turística, sinó també en la cohesió com a societat.

Sabem que encara tenim molt camí per recórrer, i que aquest camí només té sentit si el fem plegats. Aquest és un pla de país, i comptem amb tothom per fer-lo créixer. Ens hi acompanyeu?