L’acte de jurament de la Constitució per part del bisbe Josep-Lluís Serrano com a copríncep episcopal tindrà lloc el proper 26 de juny a les 12 hores a l’hemicicle del Consell General. Malgrat que tindrà una part més solemne, es vol que també tingui una vessant més festiva i en què la ciutadania hi pugui participar. És per això que el Consell General, d’acord amb el Govern i els serveis episcopals, preparen una celebració a la plaça del Consell General posterior a la presa de jurament estricta que tindrà lloc a l’hemicicle del Consell General. I en paral·lel, també es treballa per decretar parcialment la jornada festiva, i que durant unes hores s’aturi l’activitat econòmica i comercial i facilitar que la ciutadania pugui seguir o participar de l’acte.
Així ho ha explicat el síndic general, Carles Ensenyat, subratllant que encara tot era embrionari i que queda molta feina per fer i organitzar. El que sí es té clar és que es vol que la ciutadania hi pugui participar, i per això es preveu la instal·lació de pantalles a la plaça per poder escoltar en directe els discursos del síndic, que obrirà l’acte solemne, i el del copríncep episcopal després de jurar la Constitució. Tot i que l’acte pròpiament del jurament serà al punt del migdia, es preveu que Serrano arribi al Consell General al voltant d’una hora abans, conegui les instal·lacions, signi el llibre d’or i pugui intercanviar algunes impressions amb les autoritats convidades, que inclouen els membres del Govern, els consellers generals, els catorze cònsols, els representants personals dels coprínceps, el Consell Superior de la Justícia, el Tribunal Constitucional, exsíndics i excaps de govern, i alguns ambaixadors, dels països amb qui que es té una major relació, i evidentment, la família del nou copríncep si així ho desitja. És per això que la part institucional de l’acte tindrà un caràcter més tancat, ja que la tribuna de públic de l’hemicicle es reserva per a les autoritats, i per qüestions d’aforament es fa difícil que la ciutadania hi pugui accedir. I a diferència del que va passar fa 22 anys amb el jurament del fins dissabte copríncep Joan Enric Vives, l’acte no se celebrarà a Casa de la Vall perquè es troba en obres.
Serà després d’aquests discursos, i de la protocol·lària fotografia a les escales del costat de Casa de la Vall, que arrencarà la part més popular de la festa. En aquesta es preveu la participació dels cossos especials, perquè puguin fer un acte de presentació de bandera, ha exemplificat Ensenyat, que ha justificat que es pugui donar festa a la població, ja que “s’assimila” al que s’ha fet els darrers temps quan ens visita el copríncep francès. Ara bé, que s’acabi decretant la jornada festiva depèn del Govern.
Aquest acte de jurament servirà “per acabar de donar validesa” al copríncep, encara que Serrano ho és “a tots els efectes” des de dissabte, i pot signar lleis i complir amb les competències que li són atribuïdes, i per tant la “normalitat institucional pot continuar” mentre no se celebri l’acte. No hi ha cap buit.
La data i les línies generals de l’acte festiu compten amb “l’aval de tots els grups parlamentaris”, ha comentat Ensenyat en ser preguntat per la possibilitat que es repetís el buit que va protagonitzar aleshores la bancada socialdemòcrata, i de fet era un dels principals punts de l’ordre del dia tractats en la reunió de la Junta de Presidents.