Està clar que cal fer bullir l’olla però tenint la paella pel mànec. A la presentació ha quedat clar per activa i per passiva que cada cop hi ha més gent que fa quilòmetres per asseure’s en una bona taula, però que per això cal donar-se a conèixer. I aquest, ras i curt, és un dels principals objectius de l’esperat pla gastronòmic.

Els estudis diuen que entre el 2014 i el 2024 s’ha doblat el percentatge de persones que manifesten que el motiu principal per venir a Andorra ha estat la cuina, s’ha passat del 2% al 5,5%. En aquesta dècada, a més, la satisfacció global amb la restauració s’ha elevat i ha passat del 7,8 al 8,1 sobre 10. Es vol pujar nota i per tant s’ha de treballar en la formació i en la promoció a l’estranger.

Per al ministre de Turisme, Jordi Torres, “la formació ha de ser un catalitzador perquè surtin nous cuiners i personal de sala i el pla gastronòmic permetrà que el sector estigui més professionalitzat”. De jornades de formació n’hi haurà tot l’any i Torres ha afegit que “totes les masterclass i les formacions que es faran estan obertes per a tothom i amb ponents internacionals de primer nivell. “Només a través del coneixement compartit i l’aprenentatge continuat podem consolidar-nos i projectar-nos globalment”, ha subratllat Jordi Parra, director de grup GSR i xef executiu de Vocento Gastronomia, l’empresa que ha elaborat el pla.

En relació amb la promoció exterior, hi haurà accions a Barcelona, Madrid, Tolosa o Bordeus, amb l’objectiu de donar visibilitat a la cuina andorrana a través de col·laboracions amb xefs d’altres territoris.

Aquest apartat inclou el nomenament de set ambaixadors internacionals de la gastronomia andorrana basant-se en diversos criteris com ara el reconeixement del restaurant en guies internacionals i que són: Marcel Besolí (Celler d’en Toni), Jordi Grau (Ibaya), José Antonio Guillermo (Odetti Bistrot), Rodrigo Martínez (Beç), Carles Flinch (Can Manel), Victoria Kemerer (Kökosnøt) i Gerard Martínez, de Ramaders d’Andorra. El seu paper serà clau en la difusió de la feina que es fa a Andorra.

Grau, xef amb estrella Michelin ha opinat que “el país fa molts anys que pica pedra amb gent que treballa dur i divulga per promoure la gastronomia d’alta muntanya. Per a mi, personalment, és una gran notícia que ens hagin seleccionat”.

El ministre Torres, per la seva part, ha argumentat que la creació d’aquesta mena de “cos diplomàtic d’ambaixadors de la gastronomia” és "una de les accions ambicioses” que han de servir per projectar la gastronomia del país de cara a l’exterior. També ha opinat que el pla ha de contribuir a la presència de restaurants andorrans a més guies, especialment a la Michelin.

Un altre dels objectius del projecte és el de desestacionalitzar, “que no tinguem aquestes èpoques de l’any tan tensionades” per “justament ser un destí 365 dies l’any”. Aquest pla s’articula al voltant de tres eixos centrals: el territori, el producte i les persones amb el concepte vertebrador que és La gastronomia d’alta muntanya.

Altres accions són la creació del Campus Andorra Orígens, una trobada immersiva dirigida als professionals més compromesos amb la cuina andorrana. El pla dona continuïtat al treball iniciat amb l’Andorra Taste, la trobada internacional de cuina d’alta muntanya que ja suma tres edicions i més de 150 xefs adherits al seu manifest. Enguany tindrà lloc del 17 al 21 de setembre.