Potser s’intuïa però ara, amb les dades a la mà es confirmen. La tardor és l’estació en la qual els visitants fan més despesa en les seves compres. Ara ho sabem perquè ja s’ha fet el cercle complet d’un any i es poden comparar les quatre onades realitzades per l’Observatori del comerç que impulsa la Cambra de Comerç en col·laboració amb Andorra Recerca + Innovació (AR+I). Enguany es tornaran a repetir les quatre onades i llavors es tindrà un històric de dades que permetran comparar les dades de la mateixa temporada en dos anys diferents, segons ha anunciat avui la directora de la Cambra, Sol Rossell.
El que també sabem ara és que els excursionistes han vingut al país gairebé set vegades durant els últims 12 mesos. En canvi, la mitjana de retorn dels turistes se situa en 1,3 vegades. Així, tal com va exposar el responsable del grup de recerca sociològica d’AR+I, Joan Micó, durant el període desembre 2024 - abril 2025, la mitjana de visites augmenta notablement entre els excursionistes i registra el valor més baix entre els turistes. A més, els excursionistes mostren un grau més alt d’intenció de tornar en totes les quatre onades. En ambdós casos la intenció de retorn és més pronunciada durant les onades de primavera i d’hivern.
Tornant a les xifres, les enquestes a 904 visitants efectuades aquest hivern en els principals eixos comercials del país permeten afirmar que aquesta temporada d’hivern les despeses dels visitants han estat de mitjana uns 190 euros per dia, -112 els excursionistes i 78 els turistes-, 44 euros per sota de les dades registrades a la tardor, quan la despesa mitjana global va ser de 234 euros -134 els excursionistes i 100 els turistes- i 20 euros per sobre de les registrades a l’estiu, que van ser de 170 euros -106 euros els excursionistes i 64 els turistes-.
Centrant-nos en l’hivern, una de les conclusions de les enquestes és que més del 80% dels visitants van comprar durant al seva estada a Andorra. La majoria dels turistes ho han fet sobretot a Andorra la Vella i Escaldes; per contra, els excursiones ho han fet de manera més repartida entre el Pas de la Casa, les parròquies centrals i Sant Julià de Lòria.
I què és el que més adquireixen? Doncs els turistes vestit i calçat i perfumeria, mentre que els excursionistes compren en primer lloc tabac, seguit de productes d’alimentació. I entrant més al detall, els espanyols, que són un 83% de turistes i un 57% d’excursionistes- han comprat “una mica de tot” -ha dit Micó-; en canvi els francesos, que són un 42% d’excursionistes i un 10% de turistes, compren sobretot tabac, alcohol i perfumeria.
Els preus
Segons ha explicat l’investigador de l’AR+I, els turistes continuen valorant l’experiència de compra com una manera de gaudir de la destinació. En canvi, els excursionistes prioritzen criteris més racionals com l’oferta comercial i, de manera especial, el preu. En l’onada d’hivern el preu ha guanyat pes com a factor determinant.
Precisament, pel que fa als preus són la variable que menys valoren els enquestats. I és que si comparen les quatre onades els visitants els han puntuat amb una nota mitjana de 7. En aquest sentit, Mico ha declarat que es veuen les diferències entre les diferents onades, “com a mínim en l’última onada i directament relacionada amb els excursionistes, ha augmentat el pes dels preus, amb la qual cosa hem de veure si és una cosa estacional o una cosa que va evolucionant cap a aquesta direcció”. En les properes enquestes es veurà.
La majoria recomarien Andorra com a destinació de compres
La major part dels visitants recomanarien el Principat com a destinació de compres. Sobretot els excursionistes, que destaquen com aspectes més ben valorats els preus i la varietat de l’oferta com a principals motius. Es tracta d’una percepció que obté la millor puntuació durant la temporada d’hivern, tant entre turistes com entre els excursionistes. Ho farien el 89% dels enquestats. Quant als qui no recomanarien Andorra com a destí de compres -un 8%-, no ho farien perquè consideren que són preus elevats.
Entre els visitants, la seguretat (9,4) i l’espai urbà (9,3) són els aspectes més ben valorats del comerç a Andorra en totes les onades. També destaquen l’atenció rebuda (8,8) i la qualitat del producte (8,7), que obtenen les puntuacions més altes de l’any.
En aquest sentit, el president de la Cambra de Comerç, Josep Maria Mas, ha manifestat que “la valoració a nivell d’atenció al client i de rebuda ha sigut bona, perquè aquesta és una de les parts amb la qual nosaltres incidim bastant i veiem que realment tenim un resultat que la gent aprecia.”