Ha nevat com la temporada passada però no de manera concentrada, sinó constant, i amb gruixos de pocs centímetres. I això ha portat a haver de fer només dos tirs preventius d’allaus de la dotzena de preavisos, que de per si “són relativament pocs”. Un dels tirs es va fer a la zona d’Arcalís i l’altre a Ransol. La temporada anterior en van ser 33, tot i que va nevar el mateix però les precipitacions van ser més abundants i concentrades. N’hi va haver quatre de “grosses”. Ho explica el director de Territori, David Palmitjavila, que qualifica aquest hivern de “relativament atípic”, seguint, però, l’estela dels dos anteriors.
I és que els gruixos acumulats han arribat als 4 metres de neu, “quan en una temporada bona podem parlar de gruixos de 8, 9 i 10 metres”. En total, des de l’àrea de conservació i explotació de carreteres (COEX) es fa el manteniment i seguiment de 18 canals d’allaus perquè les carreteres siguin segures per circular, segons indica el director de Territori.
Ara bé, a nivell de temperatures i de dies de neu sí que ha estat un hivern equivalent al de temporades passades, per la qual cosa les tones de sal que s’han llençat són similars. Concretament, han estat 4.000. Arribats aquí, Palmitjavila destaca que nevi poc o molt cal desfer el gel de les carreteres i a més portar a terme una tasca de prevenció molt necessària per evitar accidents. En aquest sentit, explica que cada vegada es treballa més amb salmorra (sal diluïda) que permet reduir fins a cinc vegades el consum de sal i mitigar així l’impacte sobre el medi ambient.
En relació encara amb les allaus, aquests tirs es fan per evitar que la neu s’acumuli a les parts altes i després no baixi. D’aquesta manera les carreteres estan transitables. Palmitjavila recorda que els fan o bé a les 10 de la nit, “si ho podem programar”, o a les 5 del matí. “Sovint la gent no se n’adona d’això, i a les 7 t’ho trobes tot normal, has circulat, la carretera està segura”, comenta.
Cinc talls per vent
Tenint en compte que la responsabilitat d’activar i desactivar les fases de viabilitat hivernal recau en el COEX, segons el que estableix el Protocol de coordinació en cas de nevades, enguany s’han activat un total de 250 fases grogues i cinc de negres. Aquests talls es van produir a Arcalís, Ransol, i tres al port d’Envalira. El director de Territori recalca que això ha suposat la neteja de 105.000 quilòmetres de carreteres. Unes xifres semblants a les d’altres temporades. I és que “a nosaltres ens és igual que hi hagi tres centímetres de neu o que n’hi hagi 15”.
Precisament, Palmitjavila comenta que aquests talls de carretera no han estat tant per acumulació de neu, sinó pel fort vent que dificultava la visibilitat. “Hem tingut episodis ventosos amb puntes de vent d’uns 140, 150 160 quilòmetres per hora que no permeten la visibilitat”, puntualitza el director de Territori.
Palmitjavila valora que “si hi hagués un altre hivern com aquest jo firmo”. I doncs? “Hi ha hagut neu, les pistes han treballat, han pogut fer neu, nevava i cada nit i nosaltres passàvem les màquines, la carretera ens ha deixat tranquils”. Reconeix que també “hi ha hagut dies complicats, no ho vull pintar tot idíl·lic”, però en conjunt ha estat més fàcil de poder-ho gestionar.
88 km de voreres
Des del COEX també es netegen les voreres de les carreteres generals. Així, el director de Territori informa que s’han arribat a netejar 88 quilòmetres de voreres interurbanes. Segons detalla, en aquestes intervencions es fa una feina de col·laboració amb els comuns. A principis d’any es troben i es reparteixen les tasques, a més de compartir les novetats i els mitjans dels quals es disposa per portar-les a terme.