En vuit anys, Andorra assumirà el 70% del cost de les reformes del Lycée Comte de Foix i del collège mentre que França es farà càrrec del 30% restant. El ministre portaveu, Guillem Casal, ho ha detallat avui en la roda de premsa posterior al consell de ministres. 

Ha estat hores després de la signatura a París de la renovació del conveni en l’àmbit de l’ensenyament durant la reunió de la comissió mixta francoandorrana. Amb aquesta signatura, es consolida una llarga trajectòria de 125 anys de cooperació educativa i s’obre una nova etapa per garantir una educació inclusiva i de qualitat, respectuosa amb la diversitat cultural i lingüística d’Andorra. 

Casal ha assenyalat que “només amb un any França aporta tres vegades més pel funcionament i el manteniment del sistema” que el que pagarà Andorra en el conjunt dels vuit anys. En un comunicat, el Govern informava que el ministeri de Relacions Institucionals, Educació i Universitats assumirà més part de les despeses de funcionament de la primària. 

Actualment finança el manteniment dels edificis i els salaris dels mestres de català. França, per la seva part, paga els llibres i els mestres. El ministre portaveu s'ha limitat a explicar que “els canvis no tindran un  impacte important a nivell econòmic” i s'ha remès a una pròxima compareixença del ministre d’Educació, Ladislau Baró, que avui és a París per signar el conveni juntament amb altres càrrecs del ministeri.

Després de recordar el seu pas com a estudiant pel Lycée, Casal ha afirmat que “tindrem un Lycée i un sistema francès públic i de lliure elecció a casa nostra” quan a la resta de països, els centres educatius francesos depenen del ministeri d’Afers Exteriors i són privats. Alhora va subratllar el fet que a Andorra hi ha tres sistemes educatius, cosa que “és un dels pilars de la nostra qualitat de vida. És una especificitat andorrana que hem sabut preservar ”.

Ladislau Baró, per la seva part, ha indicat que “Andorra reafirma, així, el seu compromís amb el sistema educatiu francès, garantint qualitat, respecte per la nostra identitat i oportunitats per als joves”. “L’acord assegura que el sistema francès continuï sent un pilar essencial dins del nostre model educatiu plural”, ha afegit Baró en el comunicat abans esmentat.

D’altra banda, el ministre francès d’Educació Nacional, Édouard Geffray, ha  destacat després de la signatura que “aquest nou conveni reflecteix la solidesa i la confiança que caracteritzen des de fa més d’un segle la nostra cooperació educativa amb el Principat. Junts perseguim una ambició comuna: oferir a cada alumne una educació plurilingüe, oberta a les cultures, i garantir l’èxit de la joventut andorrana i francesa”.

El conveni consolida l’estudi de la llengua i la cultura d’Andorra, fonament de la identitat andorrana, així com l’ensenyament de la llengua i la cultura franceses dins del sistema educatiu andorrà, en el marc del desenvolupament del plurilingüisme.
Així mateix, el text promou les activitats educatives i culturals organitzades pel Govern en benefici dels alumnes del sistema educatiu francès. En el marc de la comissió, també s’han presentat les principals línies de les polítiques educatives, les activitats culturals en l’àmbit de la francofonia i les iniciatives per al benestar dels alumnes.

L’assignatura pendent ara en el marc d’aquesta col·laboració francoandorrana en matèria educativa és que més estudiants andorrans vagin a fer els estudis superiors a França. En aquest sentit cal destacar iniciatives com la de la fira d’orientació que es va celebrar el passat mes de novembre amb la xifra rècord de 32 centres d’ensenyament participants de la regió d’Occitània -deu més que l’any passat- que van oferir informació sobre els seus programes i oportunitats acadèmiques per als entre 700 i 800 estudiants que hi van assistir al Centre de Congressos d’Andorra la Vella i entre ells els del Lycée Comte de Foix que en aquest curs ha assolit la xifra més alta d’alumnes de la seva història amb  amb 1.654, seixanta més que el 2024-25.

Augment d'alumnes
L’augment d’alumnes, però, ha implicat obrir una aula més del darrer curs de batxillerat (terminale) que juntament amb la posada en marxa de l’opció arts va obligar que algunes classes es facin de dos quarts de sis a dos quarts de set, especialment en les assignatures optatives.

L’assistència en aquest horari és obligatòria, i les absències són registrades com a qualsevol altra matèria, segons es notifica en una carta adreçada a les mares i pares dels alumnes.