11.314. Aquests són els alumnes que han començat des d’avui el nou curs escolar, 4.524 dels quals corresponents al sistema educatiu andorrà, 3.353 al francès i 3.143 a l’espanyol. Així ho ha detallat el ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró, des de l’escola francesa de Ciutat de Valls a Andorra la Vella. Això sí, advertint que de moment es tracta de dades provisionals que es poden veure incrementades amb noves inscripcions de darrera hora durant aquest mes de setembre.
Amb nervis, il·lusió i descoberta del desconegut per als més petits sobretot, infants i famílies esperaven des de dos quarts de nou del matí l’obertura de portes d’un centre renovat. Baró ho va fer notar tot recordant que el Govern ha invertit prop d’un milió d’euros en la rehabilitació de l’edifici que acull l’escola elemental del sistema educatiu francès a la capital, coincidint enguany amb la commemoració dels 125 anys de presència del mateix al Principat. “Un pas en aquell moment molt important de cara a l’inici de la modernització del país”, ha declarat el ministre tot detallant que el condicionament de l’immoble ha consistit en millores en aspectes estètics, de distribució d’espais, de climatització i de pavimentació. En aquest sentit, ha subratllat que aquesta inversió “manifesta l’esforç i el compromís de govern equipant els espais escolars dels diversos sistemes educatius”.
Pel que fa a les novetats d’aquest curs que s'ha estrenat avui, el titular d’Educació ha recordat la substitució de les tauletes al primer curs de segona ensenyança del sistema andorrà. En concret, per aquest curs hi ha operatius 520 Chromebooks que han suposat una inversió de 200.000 euros, i per al curs que ve s’adquirirà una xifra similar de dispositius per anar fent el canvi de maquinari de manera progressiva.
D’altra banda, Baró s'ha referit a l’enfortiment de llengua i matemàtiques, que ja va començar el curs passat amb l’increment d’hores lectives, i que enguany es manté i es reforça des d’un vessant de transversalitat, ja que es treballaran les competències de producció escrita i de comprensió oral, per exemple, des d’altres matèries.
També ha fet referència a la consolidació de places, tot exposant que ja aquesta tardor es tornaran a traure a concurs les sis que van quedar vacants de docents de català i ciències socials i humanes.
L’espanyol creix
Atenent les dades d’alumnes dels darrers anys, tenim que el sistema espanyol continua la dinàmica de remuntada iniciada els últims quatre cursos atribuïble a l’augment d’immigració llatinoamericana. En canvi, el sistema francès pateix un descens de l’alumnat progressiu menys en el cas del Lycée Comte de Foix. Així, en els darrers 10 anys ha perdut uns 200 alumnes. Bona prova de la disminució es troba en l’escola francesa de Ciutat de Valls, que aquest curs té 30 alumnes menys que el passat, quan n’eren 300. El sistema més estable és l’andorrà. I és que pràcticament té els mateixos alumnes que el curs passat i ha crescut en uns 200 des del 2015.
Tot i que la xifra global d’alumnes es manté estable, on n’hi ha més és a secundària a causa de la baixa natalitat. Preguntat per la possibilitat de reduir aules de maternal, Baró ha assenyalat que “de moment no estem aquí perquè la població està estabilitzada”. De tota manera no ha descartat que en un futur proper calguin més aules de secundària i s’hagi de fer una reestructuració d’espais que podrien afectar d’altres nivells. “Haurem de veure què passa en escenaris futurs, ja no dic del panorama educatiu, sinó del creixement social d’Andorra, un tema que està en certa forma a debat o a discussió”, ha conclòs.