Primera presa de contacte amb Andorra. Quin balanç fa després de les seves visites?
Hem d’enfortir aquesta col·laboració amb el ministeri d’Educació andorrà. Treballem en aquest sentit. Hem de garantir a tots els alumnes la qualitat pedagògica i la meva responsabilitat com a rectora és assegurar-la. Al mateix temps, la comunitat educativa ha de disposar d’un marc de treball el més agradable possible. Estic contenta amb el que he vist.

La seva visita també  serveix per entregar uns segells de qualitat als responsables del Lycée Comte de Foix.
Són tres, i no són fàcils d’aconseguir. Hi ha el d’internat d’excel·lència, que potser és el que costa més d’obtenir. Al darrere hi ha d’haver un projecte educatiu i pedagògic i un gran treball d’obertura artística, cultural i de ciutadania. Hi ha el segell d’igualtat entre els nois i les noies, i el de l’assetjament escolar. Aconseguir aquests segells és el reflex del compromís del personal, que s’ha hagut d’implicar al dos-cents per cent, i això es percep quan es visita l’escola.

Malgrat aquest segell la igualtat entre nois i noies encara hi ha estudis, i fins i tot assignatures, on no hi ha precisament igualtat de gèneres.
Sí, i especialment en detriment de les noies, que no s’han de posar límits, d’autocensurar-se en algunes matèries. Sovint, algunes noies tenen ganes de cursar una formació tècnica, però no ho acaben fent perquè veuen que només hi accedeixen els nois. He visitat la classe del batxillerat professional electrònic del Lycée i no hi havia cap noia.

La feina de docent és cada cop més complicada.
Per això he volgut donar el meu suport a tots, des del director i a tots l’equip docent, sense oblidar les mares i els pares dels alumnes, les infermeres escolars, els ajudants de mestre... És un treball col·lectiu que és exemplar i que compleix la mostra missió de servei públic.

El sistema educatiu francès   a Andorra té la seva singularitat.
M’hi vaig interessar de seguida i té raó, és singular. És una cosa que em va sorprendre i ho vaig comentar amb el ministre d’Educació andorrà. He pogut comprovar que és un ensenyament de qualitat i d’excel·lència, i cal dir-ho. Treballo en estreta col·laboració amb l’ambaixada de França i amb el Govern andorrà.

En aquest inici de curs, el Lycée Comte de Foix ha tingut el seu nombre més gran d’inscripcions. Això, demostra la bona salut del sistema educatiu?
El sistema educatiu francès està reconegut a tot el món i no és la rectora qui ho diu. Tenim la qualitat pedagògica, una prioritat en l’aprenentatge dels coneixements fonamentals: llegir, escriure i les operacions matemàtiques. A més, hi ha l’obertura cultural i el plurilingüisme. Efectivament, hi ha un rècord d’inscripcions aquest curs al Lycée Comte de Foix.

Tot i aquesta qualitat, encara hi ha molts alumnes que no van a la universitat o a fer estudis superiors a França.
M’agrada molt que tregui aquest tema perquè és fonamental. Els alumnes que fan un batxillerat professional entren ràpidament al món laboral, però jo els dic que sempre es podran continuar formant per reconvertir-se o fer un recorregut diferent.

El mes de novembre es farà la quarta edició del Saló de l’ensenyament superior.
Allà podrem presentar a tots els alumnes tota l’oferta educativa de França, i en particular a Occitània, que és la regió més propera. És una oferta de molta qualitat i n’estic orgullosa. Després de la regió de París-Île-de-France, la d’Occitània és la més important en alumnes i qualitat d’ensenyament. No hem d’oblidar que les formacions superiors que oferim també estan obertes als alumnes dels altres sistemes educatius que hi ha a Andorra.

S’està negociant el conveni educatiu francoandorrà que, entre altres, ha de contemplar la renovació de les instal·lacions. L’actual conveni va caducar a principis d’aquest any i es va prorrogar. En quin punt està? 
S’ha de renovar, i amb ell, França refermarà el seu compromís amb el sistema educatiu a Andorra i s’enfortirà la col·laboració amb les autoritats del país. Estem molt satisfets de tenir el nostre sistema educatiu a Andorra, i en aquesta renovació del conveni es veurà que cada part està disposada a continuar treballant en benefici dels alumnes en l’àmbit pedagògic, en l’àmbit  de qualitat de vida.