El servei d’Immigració ja no atorga autoritzacions temporals de residència i treball a candidats extracomunitaris que estiguin en situació irregular a la Unió Europea -perquè han sobrepassat els 90 dies d’estada a l’espai Schengen- des de divendres passat. Ara ja és “oficial” i “tots els que estaven passats de dies i volien fer la temporada d’hivern a Andorra estan marxant”. Ho assegura el president d’Argentinos en Andorra, Marcelo Ponce. Es tracta d’una situació que fins ara era habitual: viure i fer temporada d’estiu a Espanya “sense papers” i després venir cap a Andorra per treballar durant la temporada d’hivern. Doncs ara ja no poden obtenir el permís de residència i treball, tal com s’ha dit.

De fet, aquesta és una de les consultes més freqüents que a hores d’ara es pot trobar en els grups de cerca de treball o d’algunes de les associacions de residents a les xarxes socials perquè hi ha candidats que ja s’han trobat amb aquesta situació i els ve de nou. 

Caldrà veure si l’altre aspecte que algunes de les empreses del país ja inclouen en el llistat de requisits per a la contractació com ara el bitllet de tornada al país d’origen o de residència amb data tancada per als treballadors de temporada extracomunitaris, es demanarà ja com un requisit generalitzat. Es tracta d’una exigència que fa més de 20 anys que es demana a Espanya, per exemple, tot i que darrerament, amb motiu de la Covid, s’havia abaixat la guàrdia pel que fa als controls migratoris. Segons el president d’Argentinos en Andorra, se’n feien menys i potser  alguns dels que havien vingut a fer la temporada no s’hi havien trobat.

Des d’Argentinos en Andorra el que aconsellen sempre és adreçar-se al servei d’Immigració davant de qualsevol dubte per tenir la informació oficial de primera mà.