El director de l’Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior d’Andorra (AQUA), Isaac Galobardes, ha aprofitat la seva compareixença davant la comissió legislativa d’Educació, Recerca, Cultura, Joventut i Esports per traslladar la preocupació internacional per l’elevat nombre d’institucions d’ensenyament superior que han arribat al país. Actualment n’hi ha sis implantades i dues en procés. Segons Galobardes, des de diferents fòrums internacionals, com la pròpia Associació Europea per a l’Assegurament de la Qualitat de l’Ensenyament Superior (ENQA), se’ls ha fet arribar el neguit pel creixement de la presència d’universitats al país. 

En aquest sentit, després d’explicar que l’augment del nombre d’institucions ha comportat un augment del volum de feina a l’AQUA perquè s’han d’avaluar plans estratègics primer i més plans d’estudi després, i d’assegurar que des de l’Agència es complirà amb el màxim rigor amb la seves funcions “tant si hi ha una universitat com 50”, Galobardes ha detallat que a nivell internacional es pot veure Andorra com una “porta d’entrada” d’institucions i titulacions que no compleixin amb els estàndards de qualitat de l’Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES). Així, i malgrat des de l’AQUA “fiquem la mà al foc” de que totes les institucions i titulacions que s’ofereixen al país compleixen amb els requisits de qualitat que exigeix l’EEES, a nivell internacional es demana -com queda palès en l’informe d’avaluació fet a l’AQUA per decidir sobre la seva inclusió al Registre Europeu per a l’Assegurament de la Qualitat de l’Ensenyament Superior (EQAR)- que des del ministeri competent es defineixi una estratègia clara. 

Per això, Galobardes també ha expressat també la preocupació pròpia de l’Agència que es rebutgi l’AQUA com a membre de l’EQAR, com li va passar a Malta, no perquè l’agència avaluadora no faci la seva feina, sinó per “un problema de sistema”. Així, subratllant que la competència de definir el pla estratègic i els requisits per autoritzar les institucions d’ensenyament superior correspon al Govern, ha comentat que si s’endureixen, l’AQUA revisarà les seves guies d’avaluació per contemplar els nous requisits i fer les avaluacions “més ajustades”. 

Precisament, sobre la resolució de l’ENQA i de l’EQAR, Galobardes ha avançat que es tindrà el resultat aquest estiu, entre el juliol i el setembre.

Recursos suficients
A nivell intern, per l’increment de la feina que ha d’assumir l’AQUA derivat de la presència de més institucions d’ensenyament superior al país, la preocupació és relativa. Segons el director de l’Agència, entre la dotació econòmica que li atribueix el Consell General i els ingressos per les taxes pròpies “podrem fer front” a la feina d’enguany i la del vinent. A més, s’està treballant en una “reestructuració” dels recursos i el sistema de fer les avaluacions per tal que se’n puguin assumir més “sense davallar la qualitat”. Els canvis passarien perquè els tècnics de l’AQUA exerceixin de coordinadors i no hagin de fer també de secretaris dins els panels d’experts d’avaluació, i que la funció de secretariat, que és qui redacta l’informe final, la faci un expert en qualitat que es contractaria com es fa amb l’acadèmic, l’estudiant i el professional del ram que afecti el pla d’estudis a avaluar. “No és un sistema nou”, ha assenyalat el director de l’AQUA, que ha apuntat que també treballen així “agències importants”, com pot ser la pròpia ENQA.

Estudis d’inserció
Galobardas també ha avançat que de cara aquest 2025 s’ha repès l’enquesta d’inserció laboral als alumnes de les institucions andorranes, encara que al seu parer cal acabar de repensar l’estudi, ja que les visions del ministeri i de l’AQUA “xoquen”, i uns volen saber la inserció dins el teixit empresarial andorrà i els altres volen veure si els estudis que s’ofereixen a Andorra són “bons per a tothom”, encara que entenen que és difícil trobar dades sobre els estudiants de fora d’Andorra i aquest estudi té un cost més elevat.