Amb la voluntat de “reforçar la idea que segregar els residus sí que té importància” i d’alguna manera “desmuntar el mite que encara hi ha al país que separar els residus no serveix de res, ja que al final tots s’acaben barrejant i gestionant de forma conjunta”, el departament de Medi Ambient ha posat en marxa aquesta setmana la campanya No tot es crema, tria els teus residus, que busca sensibilitzar i conscienciar la ciutadania sobre la importància de separar els residus, ja que aquesta separació incidirà posteriorment “en els circuits que seguiran aquests residus i en la gestió que es podrà fer de manera més eficient”.

Així ho ha explicat la directora de Medi Ambient i Sostenibilitat, Sílvia Ferrer, que ha destacat que la iniciativa no només pretén que es recicli més, sinó que també es faci millor i, d’aquesta manera, es puguin millorar els índexs de reciclatge. I és que, malgrat que la taxa de reciclatge se situava fins ara al voltant del 48%, és a dir, molt a prop del 50%, que era l’objectiu inicial dels anteriors Plans Nacionals de Residus, amb la nova metodologia de càlcul, més estricta i alineada amb les normatives europees, la taxa de reciclatge se situa a l’entorn del 35%. Aquest percentatge és el que des de Medi Ambient es vol incrementar per poder arribar al 65% l’any 2035, tal com marquen els objectius fixats en la política de gestió de residus, la Llei d’economia circular i el Pla Nacional de Residus.

“La nova recollida està pensada per anar incrementant progressivament els residus que es recullen de manera selectiva”, ha indicat Ferrer, que ha afegit que la política d’economia circular “no només incideix en el tema del reciclatge, sinó també en temes de prevenció”, amb l’objectiu que es generin menys residus.

Interpel·lada sobre aquelles fraccions en què hi ha més marge per poder millorar els nivells de reciclatge, Ferrer ha assenyalat especialment els envasos, la matèria orgànica i el tèxtil. En el primer cas, la directora de Medi Ambient i Sostenibilitat ha admès que encara hi ha massa dubtes sobre els residus que han d’anar al contenidor groc i ha deixat clar que es tracta “només d’una recollida d’envasos lleugers, no només de plàstic”.

Quant a la matèria orgànica, Ferrer ha recordat que s’està fent la recollida als productors singulars i que, tal com preveu el Pla Nacional de Residus, la idea és anar-ne ampliant mica en mica l’abast, mentre que en el cas del tèxtil hi ha “molt de marge”, ja que cada cop hi ha més residus d’aquestes característiques i amb un reciclatge més complex.

La campanya, amb un cost de 16.000 euros, es difondrà durant un mes als circuits de totes les parròquies i es reforçarà a través de les xarxes socials d’Andorra Sostenible i del Govern, a la vegada que, a través de la xarxa d’Escoles Verdes, s’incidirà també en els escolars, “que al final són el futur”, com ha indicat Ferrer.