La Unió Hotelera d'Andorra (UHA) estima que el canvi en la normativa del servei d'immigració per l'aplicació avançada a Andorra de l'Entry-Exit afectarà a un 50% de les persones que els establiments volien contractar per restauració i hoteleria de cara a la temporada d'hivern. Traduït en xifres, això això vol dir que les afectades seran entre 1.500 i 2.000, si bé aquesta tarda tindrà lloc una assemblea per prendre el pols de la situació en què es troben els seus associats. El que es té clar és que tindrà un impacte directe en la contractació i també a nivell econòmic i qualitatiu.
Ho ha explicat el seu president, Jordi París, que ha declarat que aquesta primera estimació de moment "s'ha d'agafar amb pinces". Ha reconegut que "no és el millor moment perquè ens hagi vingut aquesta notícia". Ara bé, considera que "ens hem de sobreposar i buscar solucions possibles per tirar endavant la temporada". I quines vies de sortida hi ha? Doncs precisament aquesta tarda les compartiran: "estem veient maneres de poder reclutar persones que tinguin tota la normativa vigent i que puguin entrar perfectament al país i puguin treballar".
I d'on sortiran aquestes persones? París ha afirmat que es vol seguir treballant amb l doble via d'entrada: Amèrica del Sud i la Unió Europea. Per aquesta temporada, es prioritzarà atraure l'interès de mà d'obra que provingui de la Unió Europea, bàsicament perquè "tindran tots els papers correctament preparats", però creu que per temporades successives caldrà treballar perquè continuin venint dels països de sud-amèrica.
En aquest sentit, s'ha referit al programa de contractació en origen que s'està treballant amb el Govern, una via que "s'ha d'encarrilar bé". Preguntat sobre un possible malestar amb l'Executiu, París ha afirmat que no en tenen cap perquè "sempre ens ha explicat el que hi havia".
Entre les solucions, es plantegen des de la patronal millores econòmiques? "Probablement s'hauran de fer propostes econòmiques per sobre de les que s'havien previst". Però no nomé això, sinó que hi haurà despeses no previstes com ara allotjament i transport. I a més, s'haurà de contractar personal extra. "El que sí està clar és que va al compte d'explotació dels establiments. Tot això pot generar menys benefici", ha indicat el president de l'UHA. Tot i així, el que es vol de totes totes és que això no perjudiqui la qualitat del servei.