El cap de Govern, Xavier Espot, ha dedicat el primer bloc de la seva intervenció a l’habitatge, i ha deixat clar que “en el nostre ordre de prioritats, garantir l’accés a un habitatge a preu assequible n’és la primera”. Així, després de repassar les dades: 75 milions d’inversió pel parc públic, 500 habitatges de lloguer assequible a finals de la legislatura, 213 habitatges d’ús turístic que ja han passat al mercat de lloguer residencial, etcètera, Espot ha anunciat que “desplegarem més mesures i incentius fiscals, econòmics i urbanístics per als propietaris i promotors que construeixin habitatge de lloguer a preu assequible”. Així, ha posat l’exemple del Programa de lloguer garantit que es vol posar en marxa properament, “adreçat als propietaris d’habitatges buits que voluntàriament vulguin llogar un habitatge i rebre una renda garantida pel Govern, d’acord amb els preus assequibles hem fixat per al parc públic”.

Lligat al mercat de lloguer, Espot ha reiterat que “seria un autèntic desastre social” descongelar o aixecar les pròrrogues forçoses “d’un dia per l’altre”. Ara bé, l’aixecament de les pròrrogues dels contractes de lloguer caldrà fer-lo “basant-nos en elements objectius com ara l’antiguitat del lloguer i sense que aquest aixecament hagi de significar una liberalització absoluta de les condicions del nou contracte de lloguer que es pugui atorgar sobre el mateix pis”. I ha avisat que caldrà trobar un punt d’equilibri: “no podrem abraçar ni la totalitat de les receptes de les associacions o agrupacions que representen els propietaris, ni les de les que representen els llogaters”. “I caldrà capacitat de diàleg i de generositat per part de tots els actors concernits, també per part dels grups parlamentaris”, ha conclòs.
 
En paral·lel, també es treballa en el programa d’avals per a la compra del primer habitatge, que ampliarà l’import del valor dels habitatges que podran ser objecte del programa, atorgarà condicions privilegiades per al préstec hipotecari i hi “destinarem molts més recursos públics per tal de poder acompanyar tant com puguem els beneficiaris del programa, especialment durant els primers anys, avalant l’operació i satisfent una part dels interessos”, ha reiterat Espot.

Lligat al creixement demogràfic que ha viscut el país i que ha generat, en part, la problemàtica de l’habitatge, també hi ha les dificultats de mobilitat. En aquest apartat, Espot ha tret pit de l’impuls donat a grans infraestructures com la desviació de la Massana i Ordino i el vial de Sant Julià, que en el cas del primer cas “a finals de l’any vinent” ja descongestionarà els nuclis de la Massana, l’Aldosa i Anyós. Cal sumar el projecte de transport segregat, pendent del pla sectorial que asseguri la viabilitat tècnica i urbanística del projecte, i que es vol fer arribar a la Seu d’Urgell i l’aeroport. 

I justament parlant del transport aeri, el cap de Govern ha avançat que es treballa per obrir noves rutes, entre les quals París, que “permetria estar connectats amb dos grans hubs aeroportuaris perfectament complementaris”. I ha recordat que l’heliport nacional s’acabarà de construir enguany i “estarà plenament operatiu la primavera del 2026”.

En relació amb la modificació de la Llei del sòl que es treballa des del Consell General, Espot ha reivindicat un paper actiu per al Govern, i va demanar “desmitificar” la idea que limitar el creixement urbanístic “és anar en contra el desenvolupament econòmic i social”.