Ja s’havia anunciat que hi hauria una parada de la línia L6, que va d’Andorra la Vella a Ordino, a prop de l’hospital després de les queixes manifestades per la supressió de la que hi havia fins ara per part sobretot de l’Associació de la Gent Gran d’Ordino. Serà cada hora de baixada, concretament en una parada al carrer Esteve Albert que es posarà en marxa dilluns. Encara amb relació a aquesta línia, també es recupera la parada de l’Auditori Nacional de pujada i s’inclourà una nova freqüència a les 7.10 per afavorir el desplaçament dels treballadors a la feina.
Pel que fa a l’L3, que fa el trajecte entre Andorra la Vella i Soldeu, se li afegiran quatre parades més també a partir del 28 de juliol, la qual cosa ha de permetre descongestionar l’L4. Així, pararà a Incles, a la cascada de Moles, la Creu de l’Aldosa i Meritxell. En sentit baixada també s’hi inclou la parada del Fener, tal com fan l’L5 i l’L6, mantenint-se a més la parada a la rotonda Escaler. Més endavant, però ja amb data, el 5 d’agost, s’hi inclouran també més expedicions al migdia i a l’hivern més freqüències.
Aquests són alguns dels canvis més rellevants de les noves línies de transport públic nacional que es van posar en marxa fa 20 dies i que avui han presentat el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, acompanyat pel director d’Energia i Transports, Carles Miquel.
De fet, es tracta d’uns reajustaments que afecten gairebé totes les línies de bus. Per això, cal anar a pams. Així, per l’anomenat corredor de la Vall del Nord, a l’L5 s’hi afegeix la parada Esteve Albert en sentit pujada i Consell de la Terra en sentit baixada. Fins i tot, a la nova de trinca, l’L7 que fa el trajecte entre la capital i la Massana, se li suma una nova parada a la Serra de l’Honor. En relació precisament amb l’L7, Forné ha informat que un 60% dels trajectes es fan amb aquesta línia.
Vall d’Orient
Quant al corredor de la Vall d’Orient, a més dels canvis ja explicats a l’L3, la línia L4, que va d’Andorra la Vella al Pas de la Casa, incorporarà una nova parada a la zona de Valira Nova també a partir del 28 de juliol. En relació amb la línia L2, que connecta la capital amb Encamp, Miquel ha explicat que concentra la demanda entre la Vall Central i Encamp i queda absorbida tota la demanda que abans captaven l’L3 i L4. Igualment, s’ha observat que fa clarament les funcions de servei urbà d’Encamp. A més, s’ha comptabilitzat que uns 200 usuaris la fan servir com a servei intern entre Escaldes-Engordany i Andorra la Vella.
De l’anàlisi de les línies que donen cobertura a aquesta zona, segons Forné l’L3 guanya usuaris perquè “és atractiva i funcional”, mentre que l’L4 manté una demanda estable i s’observa un increment en el nombre de validacions provinents de parròquies altes.
D’altra banda, el secretari d’Estat també ha posat en relleu que només entre un 3 i un 4% de les validacions són transbordaments. Ara bé, un terç dels mateixos es fan a la parada Central de FEDA, de manera que es reben allà fins a 160 validacions al dia.
Es tripliquen els usuaris
El nombre d’usuaris de les línies de bus s’ha triplicat d’ençà que es van encetar els canvis el passat 7 de juliol si es compara amb les dades del mateix període de l’any passat. Ho ha dit el secretari d’Estat, aquest cop amb les dades a la mà, tal com es pot observar en el gràfic que tenen just a sobre. També durant els primers 15 dies de funcionament de la reestructuració s’ha anat guanyant en usuaris, que a hores d’ara superen els 15.500. I la tendència, va recalcar Forné, és “a l’alça”. En aquest sentit, ha tornat a defensar que des de l’inici dels canvis es guanya temps, les connexions són més eficients, les línies són capaces d’absorbir més usuaris i es dona més i millor cobertura territorial. Tot i així, ha admès que això “no vol dir que siguem permeables a més reajustaments sense canviar l’esperit de la reestructuració”.
Més i millor informació
En el capítol de la informació, Miquel ha destacat que al web bus.ad es podrà trobar tota la informació sobre les diverses línies. Una informació que també es pot trobar a través d’un llibret difós a les xarxes socials i un codi QR. De tota manera, preguntat sobre si s’incidiria encara més en la comunicació de la reestructuració, el director de Transports ha anunciat que els pròxims dies els busos comptaran amb el mapa detallat de les línies que també es posarà a les parades. Tindran doncs “una informació més concreta i específica”.