Des de Coopalsa, la concessionària de les línies de transport públic regular L2, L3, L4, L5, L6 i L7, s’augura un estancament dels usuaris aquesta temporada. “És un any de canvis, amb menys temporers”, manifestava el gerent, Gabriel Dallerès. Ho deia, en part, pels canvis en les polítiques migratòries que busquen, d’una banda limitar el creixement demogràfic, i de l’altra assegurar que els ciutadans extracomunitaris que venen a treballar al país disposen d’un visat Schengen vigent, en anticipació a la futura aplicació del reglament Entry/Exit System de la Unió Europea, que vol un major control dels seus punts fronterers amb països tercers.

Ara bé, si els canvis poden afectar a nivell d’usuaris, Dallerès creu que l’afectació per a la companyia a l’hora de buscar personal serà mínima, doncs “sempre intentem anar per la quota ordinària”, ja que els interessa que els conductors que es formen per part de l’empresa s’hi quedin. En aquest punt també ha comentat que ells van contractant els treballadors que els fan falta, encara que “no tot el que voldríem”.

Aquestes manifestacions les ha fet durant la presentació dels resultats de l’enquesta de satisfacció que Coopalsa ha fet entre els seus usuaris, que puntuen amb un 7,1 sobre 10 de mitjana de manera global el servei. De les entrevistes, fetes a 377 passatgers entre el 4 i el 25 d’agost, es destaquen com a punts forts l’estacionament (8,1), l’amabilitat del personal (8,1) i la neteja de les vehicles (8,2), i com a punts febles, o les demandes que fan els clients, l’espai (4,9), la informació sobre alteracions (4,4) i insatisfacció pels canvis, segons ha detallat el director de serveis corporatius del grup, Marc Grau. Així, per Dallarès, l’enquesta recull el malestar inicial després de la implantació dels canvis en les línies el 7 de juliol, uns canvis que no es poden atribuir exclusivament a la concessionària, com tampoc depèn d’ells la comunicació de les alteracions que es donen al servei, sigui per obres o altres. En relació amb l’espai, ha defensat que, “encara que ens sembli que van plens, s’està lluny del que tècnicament són aptes per portar”.

Siguin qüestions que puguin arreglar sols o conjuntament amb el Govern i proveïdors tecnològics com FEDA, es treballa per anar arreglant les “disfuncions” que hi pugui haver, i “acabarem tenint un servei millor que abans dels canvis”, ha assegurat el gerent de Coopalsa.

Creixen un 19% els usuaris que agafen el bus cada dia
L’enquesta de satisfacció no només és una “eina molt útil”  per conèixer els punts forts i dèbils per millorar el servei, sinó que també serveix per conèixer el perfil dels usuaris i així també poder adaptar el servei a les seves necessitats.  I en aquest sentit, els usuaris que agafen el bus a diari han crescut un 19% el darrer any, i són el 75% dels enquestats. Un 68% té carnet de conduir i vehicle propi, el 71% és assalariat i el 82% treballa en els sectors dels serveis, l’hostaleria o el comerç. El 79% fa servir l’abonament gratuït, que també és un 19% més que l’any passat. El 39% el fa servir per anar a treballar i un 35% per fer gestions i compres. 99 de les 377 persones entrevistades no utilitzaven abans el transport públic. Les dones utilitzen més el transport públic que els homes, un 66% davant el 34%, un 33% té entre 52 i 64 anys, un 21% entre 26 i 38 anys, i un 19% entre els 39 i els 51 anys. Més de la meitat són residents de llarga durada, amb més de 10 anys de residència, un 15% és nascut al país. Encamp és la parròquia on resideixen més usuaris, el 32%, seguit de la Massana (19%) i Escaldes-Engordany (18%). Així, les línies més utilitzades són la L2 (30%),  la L4 (22%), la L7 (21%), la L5 (12%) i la L6 (11%).

Cal recordar que Coopalsa és la concessionària de les línies que uneixen la capital amb les valls d’Orient i del Nord.

Coopalsa, en espera que el TC decideixi sobre l’arbitratge
El Tribunal Constitucional (TC) haurà de decidir ara si la Llei de mesures de conflicte col·lectiu respecta la Carta Magna, especialment els preceptes pels quals es fa obligatori l’ús de l’arbitratge per resoldre els conflictes i també l’aplicació del laude resolutori, com va passar amb la negociació pel conveni col·lectiu de Coopalsa. El gerent, Gabriel Dallerès, diu que s’està en espera de la resolució i a partir d’aquí es procedirà. Ara bé, creu que un conveni de sector “seria desitjable”.