Diari digital d'Andorra Bondia

La llei de competència fixa un procés judicial abreujat i potencia la mediació


Escrit per: 
M. F.

El Govern ja ha enllestit, i avui l’entrarà a tràmit parlamentari, el projecte de llei de competència efectiva i protecció del consumidor, que ha de servir, segons va exposar el ministre d’Economia i Territori, Jordi Alcobé, per prevenir i sancionar abusos i beneficiar el teixit empresarial i el consumidor, a més a més de complementar el model econòmic que es vol impulsar des de l’executiu.

El que s’ha pretès amb aquesta llei, segons va posar en relleu el titular d’Economia, és no crear un nou organisme per vetllar pel seu compliment i s’ha volgut que l’òrgan de resolució de conflictes pugui ser independent del Govern, per això es fixa un procediment judicial abreujat amb quatre tipus d’accions de defensa (declarativa, de cessació, de rectificació i d’indemnització per danys). Es determina també que aquestes accions podran ser interposades per qualsevol persona perjudicada per les conductes prohibides per la llei, les associacions de consumidors i usuaris o grups d’afectats i el ministeri fiscal. També es vol reforçar la mediació, ja que, tal com va indicar el director d’Economia, Albert Hinojosa, la tasca que porta a terme el departament de Comerç en aquest sentit “està funcionant molt bé” i, per tant, es vol potenciar.
El text, tal com va destacar Alcobé, pretén promoure una competència efectiva i que no hi hagi abusos que afectin en negatiu ni el teixit empresarial ni els consumidors i va posar en relleu que és una llei que haurà de servir per incrementar la productivitat.
El redactat està articulat en cinc capítols i un de final. Pel que fa a la defensa de la competència, es vol garantir que les empreses operin de manera independent en benefici de les altres empreses i del consumidor i es prohibeixen els acords, les decisions i les pràctiques concertades entre operadors econòmics, com la fixació de preus o condicions comercials o el repartiment del mercat, així com els abusos de posició de domini, que es tradueixen en imposició de preus o limitació de la producció o importació. En aquest aspecte, tal com va afegir Hinojosa, hi ha excepcions, com el fet que hi hagi un benefici general que justifiqui l’acord.
El següent títol aborda el control de les concentracions com a conseqüència d’operacions de fusió, adquisició o adquisició de control conjunt. El text estableix l’obligatorietat de la notificació prèvia al ministeri d’Economia en els casos en què l’operació signifiqui l’obtenció d’una quota de mercat igual o superior al 50 per cent o si un mínim de dues empreses facturen a partir de 2,5 milions d’euros.
Quant a la competència deslleial, Hinojosa va destacar que s’entén que es dóna en pràctiques que siguin contràries a la bona fe o distorsionin el comportament que podrien tenir els consumidors. Es prohibeixen, en aquest sentit, els actes de confusió, la comparació pública, la imitació de prestació d’un tercer, la divulgació o explotació de secrets industrials, la venda per sota de cost o la creació, direcció o promoció d’un pla de venda piramidal.
Pel que fa a la venda per sota de cost, Alcobé va recordar que aquest aspecte caldrà posar-lo en consonància amb la llei del comerç, que parla de promocions i liquidacions que poden estar per sota del preu de cost.

Protecció dels consumidors

Quant a la protecció del consumidor, el text serveix per actualitzar la llei actual, que data del 1985 i, per tant, ha quedat totalment obsoleta. En aquest apartat es fixen els criteris per garantir l’accés als béns o serveis de manera efectiva, oportuna i equilibrada, evitant els abusos contractuals.
Pel que fa a la protecció de la salut i seguretat de les persones, la novetat està en la creació d’un sistema d’alertes i que de manera cautelar permetrà la retirada dels productes del mercat. Quant a la protecció dels interessos econòmics i socials, cal destacar que es fixa una garantia legal dels productes de dos anys i d’aquesta manera es crea un sistema homologable a la Unió Europea. També es preveu que hi hagi un servei tècnic adequat o les substitucions que cal aplicar als productes en cas de reclamació.
Respecte a la defensa i la protecció dels consumidors, es determina els fulls de reclamacions i la mediació. En aquest sentit, Hinojosa va posar en relleu que ara com ara el 70% de les reclamacions es resolen per la mediació del departament de Comerç. També es fomentarà la informació al consumidor amb normes sobre la publicitat i l’etiquetatge dels productes.
Quant a les multes per incomplir aquestes normes, cal destacar que poden anar dels 2.000 als 100.000 euros.
Alcobé va destacar que “no és previsible” que l’aplicació d’aquesta llei hagi de suposar dificultats per al teixit empresarial i va recordar que s’ha treballat amb el sector.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte