Diari digital d'Andorra Bondia
L’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell.
L’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell.

A concurs, la gestió de la línia entre Madrid i l’aeroport Andorra-la Seu


Escrit per: 
M. P. A. / / M. P. / Foto: BonDia

El Govern traurà a concurs la concessió de les companyies aèries que operaran des de l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell. Així ho ha anunciat aquest matí el ministre de Presidència, Economia  i Empresa, Jordi Gallardo. Segons ha explicat, la intenció és que aquest hivern es puguin començar a operar vols a Madrid. I per què a la capital d’Espanya? Perquè és la línia que està “més madura” en relació amb els plans de negoci que han presentat les diferents companyies interessades, ha contestat. I ha afegit que “ens estem centrant en el curt termini per aquest hivern amb l’arrencada de la connexió amb Madrid”. D’aquesta manera, confia que un cop entri en funcionament, les altres connexions seran “més fàcils”.

“Hem parlat amb fins a sis companyies”, ha recordat el ministre. A totes se’ls va facilitar la informació necessària perquè poguessin elaborar un pla de negoci, de manera que tenint com a base aquest pla de negoci poder calcular quina hauria de ser l’aportació amb la qual el Govern i el sector privat haurien de contribuir. Preguntat en aquest punt, per la companyia Andorra Airlines que ha anunciat en diverses ocasions que posava en marxa els vols des de l’aeroport Andorra-La Seu, Gallardo ha insistit que s’hi havia reunit en dues ocasions però que precisament aquesta companyia no els havia presentat cap pla de negoci. “Hem rebut a tothom que ha tingut interès”, ha emfasitzat, “hem contrastat dades i plans de creixement”. 

Pel que fa als criteris a l’hora de triar la companyia adjudicatària, el ministre ha afirmat que s’atorgarà al “millor operador”, a qui garanteixi continuïtat, al qui tingui una bona comercialització dels bitllets, a qui pugui créixer amb possibles noves rutes i a qui tingui experiència en el sector. Segons el ministre s’ha d’anar passa a passa: “amb el que ha costat no ens podem arriscar, i entre les propostes que es presentin triarem la millor possible”, ha dit.

Gallardo ha assegurat que la convocatòria del concurs serà “ràpida” i s’espera que al desembre estigui en marxa la línia. A més, ha indicat que des del Govern sempre han estat valorant dues possibilitats: “o fer l’aportació directa o fer-ho a través de concurs”. En aquest sentit, ha assenyalat que segons els criteris de la Unió Europea, la via de la subvenció directa per publicitat “té una data de caducitat”, i s’ha de fer a través de concurs. Així és que “al final farem un plec de bases alineat amb el que hem anat parlant amb les diferents companyies”, ha indicat. De tota manera no ha descartat que poguessin arribar més propostes un cop es convoqui el concurs i ha remarcat que la finalitat d’optar per aquesta modalitat és que “tothom se senti confortable i tranquil amb el model que s’ha triat”. 

El ministre ha exposat que hi ha empreses que ja han manifestat el seu interès, com ara Air Nostrum. “Com a mínim”, saben que algunes de les companyies amb les quals han parlat sí que es presentaran, “almenys així ens ho han manifestat”. També ha afegit que tot i que és “moderadament optimista” pels passos que ja s’han donat, “la prudència em fa no avançar més”.  

Quant al preu del bitllet, ha manifestat que “ara com ara no es pot donar, tot i que ho tenen analitzat”, però cal tenir en compte les freqüències i els vols que hi pugui haver.

Els avions que mai arriben
Fa pràcticament un mes el director executiu d’Andorra Airlines, Jorge Soriano, aconseguia titulars a diversos mitjans del país i d’Espanya perquè va anunciar que aquest mes d’agost la companyia començaria a oferir vols des de l’aeroport Andorra-la Seu cap a Madrid, Palma i Porto. És cert que encara no s’ha acabat el mes d’agost, però gairebé s’hauria de creure en miracles per seguir confiant que els pròxims dies podrem veure aixecar-se algun avió de la companyia des de l’aeroport alturgellenc. 

L’activitat d’Andorra Airlines deu ser una de les més anunciades, si bé mai s’ha arribat a concretar. Uns vols regulars i uns avions que mai han arribat. De fet, fins ara, l’única activitat que se li ha atribuït ha estat l’anunciat com a primer vol oficial de la companyia: el que va portar la delegació dominicana a la Cimera Iberoamericana. 

Fent recerca a l’hemeroteca, però, es pot recopilar la col·lecció d’anuncis incomplerts. El desembre del 2020 informàvem que “Andorra Airlines preveu operar des de la Seu a partir del març”. Òbviament un altre titular que es va quedar en paper mullat. Però n’hi ha molts d’altres. Si ens remuntem fins al 2016 trobem presentació pública i tot. Era el mes de febrer i en un acte al Centre de Congressos de la capital, els responsables de la companyia, amb Soriano al capdavant, van presentar el seu projecte per oferir vols regulars des de l’aeroport de la Seu.

Havien de començar al cap de dos mesos i estimaven portar 24.000 usuaris el primer any. En aquell acte hi van prendre part representants del món empresarial, d’Andorra Turisme, Aeroports de Catalunya i el llavors alcalde de la Seu, Albert Batalla. En canvi, no hi van assistir representants governamentals, que posteriorment van justificar l’absència per la imputació de Jorge Soriano en el cas de corrupció Mercuri. A tres dies de l’estrena de l’operativa, no es podien comprar els vols. A finals del 2018 van anunciar que havien estat víctimes d’una mena d’estafa i que mai van arribar a rebre els diners dels suposats prestadors. Des de llavors, més paraules, més titulars, però cap operativa regular a l’aeroport.

Concurs
gestió
Madrid
aeroport Andorra-la Seu

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte